Naar inhoud

De financiële wereld wordt steeds afhankelijker van big data

De financiële wereld kan binnen twee jaar niet meer zonder big data. Dat is de verwachting van 72 procent van de Nederlandse chief financial officers. Een op de vijf CFO’s (21%) kan dat zelfs nu al niet meer. De financieel directeuren zetten big data momenteel voornamelijk in om goed onderbouwd beslissingen te nemen (61%), om voorspellende analyses te maken (44%) en om grote, ongestructureerde gegevensbestanden te analyseren (26%). Slechts een handvol CFO’s (10%) maakt geen gebruik van big data.

Dit blijkt uit een onderzoek ruim 300 Nederlandse finance professionals van FinTech-bedrijf Onguard.

Enorme invloed op de werkgelegenheid

Ruim de helft van de CFO’s (57%) verwacht dat big data op korte termijn veel impact heeft binnen de financiële wereld. Dit geldt met name voor de huidige processen en werkgelegenheid. Een op de drie CFO’s (34%) ziet big data als bedreiging voor de werkgelegenheid. Ook trends als robotisering en artificial intelligence staan op het netvlies van de financieel directeuren. 43 procent van hen verwacht namelijk dat kunstmatige intelligentie weldra veel invloed heeft op de werkgelegenheid en ruim de helft van de CFO’s (52%) ziet robotisering als de grootste bedreiging voor de banen in Nederland.

Toegevoegde waarde voor de klantbediening

“Het verbaast mij niet dat de CFO op zo’n korte termijn verwacht volledig afhankelijk te zijn van big data”, stelt Marieke Saeij, chief executive officer bij Onguard. “Big data kan hen, maar ook de andere finance professionals binnen organisaties, goed helpen bij het uitvoeren van het werk. Vanuit zowel interne als externe bronnen beschikken de professionals over veel informatie die van toegevoegde waarde is voor zowel de performance van de organisatie als de klantbediening.”

Groter analytisch vermogen verwacht

“Hoe meer informatie er beschikbaar is over de markt en over klanten, des te beter finance professionals de klanten kunnen adviseren. Het inschatten van risico’s kan nauwkeuriger en ook is dankzij big data te voorspellen en real-time inzichtelijk of en wanneer klanten betalen. Hierop kun je als organisatie goed anticiperen. Dit gaat met name invloed hebben op de skills van de finance professional. Van hen wordt bijvoorbeeld een groter analytisch vermogen verwacht. Continu blijven werken aan je vaardigheden als finance professional is dan ook geen overbodige luxe.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie