Naar inhoud

De functie van de chief digital officer verandert rigoureus

De rol van de chief digital officer is sinds enkele jaren aan het veranderen. Dit heeft vooral te maken met de impact van big data en de opkomst van artificial intelligence. Die ontwikkelingen zorgen ervoor dat bedrijven stevig moeten inzetten op digitale transformaties. Door die verandering is de CDO verschoven van de commerciële kant van het spectrum naar een focus op de realisatie van die verandering.

Dit kun je opmaken uit de ‘Chief Digital Officer Study’ van Strategy&, een onderdeel van accountants- en adviesorganisatie PwC.

Technologische ontwikkelingen veranderen rol CDO

“De rol van de CDO wordt door de technologische ontwikkelingen volwassener”, stelt Steven Pattheeuws, partner bij Strategy&. “De CDO zat eerst aan de commerciële kant, maar is nu meer gericht op het realiseren van de verandering. Hij was eerst waarnemer en dat is veranderd naar het aanjagen van digitale transities en transformaties. De CDO is steeds vaker verantwoordelijk voor het zorgen voor een doorbraak binnen het bedrijf, zodat het een sprong kan maken richting de toekomst en de concurrentiepositie blijft behouden.”

Verschuiving ook te zien in achtergrond van CDO

Deze verschuiving is ook terug te zien in de achtergrond van de huidige CDO. Deze verschuift van marketing en sales – 63 procent in 2014 en 16 procent in 2018 – naar IT en technologie – 9 procent in 2014 en 40 procent in 2018. Uit het onderzoek van blijkt verder dat in 2018 wereldwijd ruim 20 procent van de 2.500 grootste bedrijven een CDO heeft. Binnen Europa is de CDO meer gemeengoed. Daar heeft bijna 40 procent van de bedrijven een CDO in dienst, een toename van 5 procent ten opzichte van 2016. Ruim de helft van alle CDO’s zit op bestuursniveau.

Verwachtingen van klanten liggen steeds hoger

Binnen de banken en verzekeringswereld komt de positie van CDO het vaakst voor. Een logische consequentie van het feit dat de financiële sector enorme hoeveelheden financiële gegevens verwerkt. De verwachtingen van klanten van deze organisaties met betrekking tot onlinedienstverlening, privacy en communicatie liggen steeds hoger.

Werkzaamheden CDO worden steeds meer tijdelijk

Deze ontwikkeling vertaalt zich ook naar de termijn van de CDO. “We zien voor het eerst bewijs dat de rol van CDO een tijdelijke is”, aldus Steven Pattheeuws. “Hij moet de organisatie helpen een transformatie te realiseren door bepaalde IT-aspecten aan te pakken.” Het gaat dan vaak om een periode van twee tot drie jaar. Als de processen, de teams en de benodigde infrastructuur op orde zijn om de digitale transformatie te realiseren en te borgen, wordt de rol van de CDO belegd binnen andere functies in de organisatie. Het wordt daarom voor organisaties ook steeds belangrijker dat alle mensen binnen de organisatie digitale kennis bezitten.

Zorgen over middelgrote bedrijven over digitale transitie

Steven Pattheeuws maakt zich nog wel zorgen over de middelgrote bedrijven tot zo’n 5.000 werknemers: “Het aantal CDO’s bij grote bedrijven is door de jaren heen toegenomen. Maar bij de laag eronder gebeurt dat niet, terwijl die bedrijven wel de capaciteiten in de organisatie nodig hebben om ook die digitale transitie te realiseren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie