Naar inhoud

De fundamentele trends in het informatiemanagement voor 2020

“Data vormen het nieuwe goud.’ Het is een kreet waarmee we het afgelopen decennium zijn overladen. Maar data hebben dezelfde eigenschap als ruwe olie: onbewerkt zijn gegevens nutteloos. Pas na analyse leiden data tot waardevolle informatie – de bron voor relevante inzichten. Dit is een overzicht met vier wezenlijke trends voor de komende jaren op het gebied van het informatiemanagement, een werkveld dat meer en meer gevoed wordt door artificial intelligence en machine learning.


1. Intelligent automation wordt hot in informatiemanagement

De hoeveelheid informatie die organisaties moeten verwerken, blijft toenemen. Tegelijkertijd is het snel kunnen vinden van informatie cruciaal om succesvol te zijn in competitieve markten. Robotic process automation (RPA) leek hier de afgelopen jaren een ideale oplossing voor te zijn. Gerobotiseerde procesautomatisering blijft in 2020 populair, maar bij bedrijven en instellingen worden in toenemende mate ook de beperkingen van RPA ingezien.

RPA verhoogt de efficiency als het gaat om eenvoudige, zich steeds herhalende taken. Bij het structureren van data heeft RPA echter begrensde toepassingsmogelijkheden. In 2020 komt het besef tot leven dat er voor het structureren van informatie intelligentere informatiemanagementoplossingen nodig zijn en wendt men zich meer tot intelligent automation.

Waar RPA eindigt, gaat intelligent automation verder. Hierbij wordt een data-laag toegevoegd die, op basis van machine learning en artificial intelligence, informatie structureert en doorzoekbaar en beheersbaar maakt. De verwachting is dat er in 2020 meer bewustzijn ontstaat over de voordelen van intelligent automation bij het verwerken van grote hoeveelheden informatie.

2. Betekenis halen uit informatie cruciaal in 2020

Organisatie beschikken vaak over heel veel informatie, maar weten niet meer waar ze welke informatie kunnen vinden. Omdat bedrijven beseffen dat hier nog veel te winnen valt, wordt het vinden van deze informatie – en daar het volledige potentieel uithalen – cruciaal in 2020. Ten eerste omdat bedrijven er concurrentievoordeel mee kunnen behalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het snel lokaliseren van contracten die bijna afgelopen zijn. Ten tweede heeft dat betrekking op risicomanagement.

Compliancy wordt steeds belangrijker. Bedrijven en instellingen zetten daarom in op oplossingen die ondersteuning kunnen bieden bij het doorzoeken van de ongestructureerde data binnen een organisatie. Daarmee wordt het eenvoudiger documenten te vinden die niet compliant zijn en ze aan te passen aan de huidige wet- en regelgeving.

3. Roep om duurzaamheid creëert meer behoefte aan efficiënt informatiemanagement

Overheden en organisaties zijn zich steeds bewuster van de impact van papieren archieven op het milieu. Informatie op papier moet immers vaak worden opgeslagen in energie-slurpende warehouses. Om hun CO2-afdruk te verlagen, willen bedrijven en instellingen ook geen nieuw papier meer creëren. Hierdoor maken steeds meer organisaties hun archieven papiervrij met onder meer intelligente informatiemanagementoplossingen. Deze oplossingen zorgen er niet alleen voor dat gedigitaliseerde informatie doorzoekbaar is, maar spelen tegelijkertijd een rol bij het verduurzamen van organisaties.

4. Verschuiving van data naar de cloud creëert vraag naar intelligente informatiemanagementoplossingen

De angst voor data in de cloud is verdwenen. Hostingproviders voldoen tegenwoordig aan alle wet- en regelgeving, beschikken over alle benodigde certificeringen en zijn steeds vaker lokaal aanwezig. Bedrijven en instellingen kiezen er daarom er in toenemende mate voor hun data naar de hybride, private of publieke cloud te verplaatsen. Een grote uitdaging is hierbij om verschillende datasilo’s – die vaak op verschillende manieren geclassificeerd zijn – ook in de cloud toegankelijk en doorzoekbaar te houden. Intelligente informatiemanagementoplossingen ondersteunen dit. Daarom neemt de vraag naar deze oplossingen in 2020 toe.

Wim van Dam is co-founder en sales & marketing director van Doculayer.ai, een leverancier van een intelligent contentplatform op basis van artificial intelligence en machine learning.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie