Naar inhoud

De fysieke winkel blijft het belangrijkste verkoopkanaal

Na jaren van een aaneenschakeling van pessimistische berichten uit de detailhandel, bevindt deze sector zich thans in positief vaarwater. De omzetstijging in de retailsector, ingegeven door economisch gunstige tijden, wordt vooral gedragen door toenemende online verkopen. Naar verwachting zet de opmars van het online-aandeel in retail zich voort in 2018 en 2019. Met name de verkopen van doe-het-zelfwinkels, kleding en verzorging stijgen dit jaar. Toch is het niet alleen hosanna in deze branche. Dat leert ook het recente faillissement van de Kijkshop. Een goede mix van online en offline is cruciaal voor de continuïteit van retailers, met fysieke winkels als primair verkoopkanaal.

Retail groeit opnieuw, vooral online maakt opmars

Dit valt op te vallen uit het rapport ‘Winkeliers groeien, maar klimaat blijft stormachtig’ van ABN AMRO. De bank verwacht een groei van 2,3 procent voor de detailhandel in 2018, in verkoopvolumes. Daarbij groeit online de komende twee jaar het sterkst: in de komende jaren wordt een omzetgroei van de internetomzet verwacht van 18,5 procent in 2018 en 17,5 procent in 2019. Retailbranches, offline en online, profiteren van stijgende consumentenuitgaven aan bijvoorbeeld doe-het-zelfartikelen, verzorging, kleding en schoenen.

De verkopen in de non-food-retailsector zijn nu nog zo'n 14 procent van précrisisniveaus verwijderd. In de food-sector is het beeld verschillend. Supermarkten zitten nu 9 procent boven het précrisisniveau, terwijl voedingsspeciaalzaken daar nog 29 procent verwijderd van zijn. De speciaalzaken hebben last van het feit dat supermarkten meer hebben ingezet op versproducten. Die beweging houdt aan. In 2018 groeien supermarkten dan sneller dan de speciaalzaken.

Bijna kwart kledingaankopen verloopt online

Voor de kledingbranche wordt 2 procent groei verwacht in 2018. Binnen deze categorie is ook vooral sprake van online groei. Sinds 2012 is het aantal online kledingshops namelijk verdubbeld en bijna een kwart van alle uitgaven aan kleding wordt inmiddels online gedaan. Mede vanwege de sterke offline en online concurrentie is het belangrijk voor kledingwinkels om op te vallen. Bijvoorbeeld door het assortiment te vernieuwen of gepersonaliseerde aanbiedingen te doen op basis van historisch koopgedrag.

Ook circulair ondernemen is een manier voor kledingwinkels om op te vallen. Denk bijvoorbeeld aan een winkel die oude spijkerbroeken recyclet en weer verkoopt. Ook bedrijven die als hoofdactiviteit het repareren van kleding hebben, dragen bij aan de levensduur van producten. Er zijn nu meer dan 1.000 van deze kledingreparateurs, na de stijging van vorig jaar. Dat is meer dan een verdubbeling sinds begin 2005.

Fysieke winkel blijft belangrijkste verkoopkanaal

Ondanks de sterke groei van online blijft een goede mix van fysieke winkels en online shops van groot belang. “Een webshop openen zonder een goed onderbouwde strategie kan risico's met zich meebrengen”, vertelt Sonny Duijn, sectoreconoom retail bij ABN AMRO. “Zeker als voldoende schaalgrootte ontbreekt, is het erg moeilijk om winst te maken. Voor sommige retailers is het beter om samen te werken met online platforms of hun website alleen als oriëntatiekanaal in te zetten.”

“Wij geloven in de kracht van offline en online, waarbij de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft”, stelt Duijn. “Het is hierbij van belang in de fysieke winkel in te zetten op eigenschappen die online niet of nauwelijks kan bieden, zoals het uitproberen van producten en het bieden van entertainment, deskundigheid en persoonlijke service. Personeel is hierbij een bepalende factor. Voor winkeliers is het dus belangrijk om te kijken naar welke meerwaarde personeel heeft en niet primair te focussen op het minimaliseren van de personeelskosten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie