Naar inhoud

De gevolgen van het coronavirus voor retailers in Nederland

Sinds 12 maart 2020 is de Nederlandse samenleving enorm veranderd. Ondernemers moeten improviseren en anderhalve meter afstand houden lijkt het nieuwe normaal te worden. Naar verwachting krimpt de economie in Nederland dit jaar met 3,8 procent in een scenario waar de intelligente lockdown twee maanden duurt en daarna stapsgewijs wordt opgeheven. Het coronavirus heeft daarom voor langere tijd grote gevolgen voor ondernemers binnen de retailsector. Voor deze sector gaan wij uit van een krimp van 8 procent.


Impact van de coronacrisis op de retailsector in Nederland

Op korte termijn is in deze sector crisismanagement nodig, maar tegelijk moeten ondernemers alvast verder kijken. Duidelijk is in ieder geval dat de retailsector in Nederland op verschillende manieren hard geraakt wordt:

  1. een vraagschok als gevolg van het wegblijven van voorzichtige klanten en beperkingen van bezoekersaantallen;
  2. vrijwillige sluiting van veel winkels om het personeel te beschermen en maatregelen te treffen;
  3. vraaguitval als gevolg van dalend vertrouwen bij consumenten en ondernemers die inkopen bij retailgroothandelaren doen.

Daarom geven wij ook een aantal aanbevelingen voor Nederlandse retailers.

Nederland

2019

2020

2021

Bruto binnenlands product (bbp)

1,8

– 3,8

2,2

Particuliere consumptie

1,4

– 5,0

4,5

Overheidsconsumptie

1,6

3,3

1,8

Investeringen

5,3

– 8,2

– 1,5

Export

2,4

– 6,7

5,2

Import

3,1

– 6,9

5,2

Werkloosheidspercentage

3,4

4,1

5,2

Macro-economische groeiverwachtingen, bron: ABN AMRO

Internationaal (bbp)

2019

2020

2021

Eurozone

1,2

– 4,3

1,6

Verenigde Staten van Amerika

2,3

– 4,8

3,4

Macro-economische groeiverwachtingen, bron: ABN AMRO

Sector

2019

2020

2020

Agrarisch

1,0

– 3,5

1,5

Food

1,0

– 4,0

2,0

Industrie

– 1,0

– 10,0

8,0

Bouw

4,0

– 4,5

– 2,5

Vastgoed (waardeontwikkeling)

7,0

1,5

– 5,0

Retail

2,5

– 8,0

6,0

Leisure

1,4

– 25,0

30,0

Transport & logistiek

1,5

– 7,0

4,0

Technologie, media & telecommunicatie

3,0

– 1,0

0,5

Zakelijke dienstverlening

3,0

– 4,0

– 0,5

Healthcare

3,1

3,0

3,5

Groeiverwachting Nederlandse sectoren in volumes, bron: ABN AMRO

Grote gevolgen van de anderhalve-meter-samenleving op de sector retail

Nu Nederland voorlopig een anderhalve-meter-samenleving is, raakt dat de retailsector in het hart. Winkeliers krijgen met tal van praktische problemen te maken die om oplossingen vragen. De uitdaging is daarbij om binnen de gestelde veiligheidseisen in te spelen op de sterke veranderingen in het gedrag van de consumenten om zo de schade zo veel mogelijk te beperken. Dit zijn een aantal stappen die retailondernemers kunnen zetten:

  • Voor de veiligheid in een winkel is het van belang een maximaal aantal mensen toe te laten. Doe dit slim door winkelmandjes of winkelkarren te verplichten, maar deze beperkt ter beschikking te stellen. Spreiding van het aantal klanten door langere openingstijden kan helpen om de omzet op peil te houden. Maak het in winkels voor klanten makkelijk om op gepaste afstand op hun beurt te wachten met bijvoorbeeld strepen op anderhalve meter. Inmiddels zijn beschermingsschermen voor personeel bij kassa’s en balies en het aanbieden van ontsmettingsmiddelen bij binnenkomst onmisbaar.
  • De coronacrisis kan leiden tot faillissementen, banenverlies en heeft in april 2020 voor een enorme daling van het consumentenvertrouwen gezorgd. Consumenten worden hierdoor nog prijsbewuster. Retailers moeten extra toegevoegde waarde bieden om te voorkomen dat ze in een prijsoorlog geraken. Het middensegment krijgt het lastiger ten opzichte van discounters en luxere retailmerken die automatisch meer waarde toevoegen. Veel retailers moeten zich daarom opnieuw uitvinden en herpositioneren.
  • Digitale kanalen en persoonlijke aandacht zijn van groot belang. De ontwikkeling van het online kanaal krijgt een versnelling door deze crisis, omdat meer consumenten gebruikmaken van dit kanaal en er positieve ervaringen mee krijgen. Naast gemak biedt online winkelen ook veiligheid voor de klanten en het personeel. Om toch in contact te blijven met klanten, is het nuttig om social media in te zetten om de klanten direct te benaderen en verkoopgesprekken een-op-een via FaceTime of WhatsApp te voeren. Hiermee wordt de drukte op de winkelvloer beperkt en kan in een veilige omgeving advies gegeven worden. Voor supermarkten is het verstandig de online capaciteit uit te breiden nu online bestellingen in deze periode met 50 procent zijn gestegen. Helaas lijkt het online kanaal het verlies van de verkopen in de fysieke non-foodwinkel op dit moment niet te kunnen compenseren.
  • Creativiteit en lokaal denken zijn van groot belang om door deze periode heen te komen. Winkels die sterk afhankelijk zijn van fysieke verkoop kunnen op zoek gaan naar andere afzetkanalen dan alleen online, bijvoorbeeld door producten aan te bieden via supermarkten waar nog veel publiek komt. Doordat fysiek winkelen minder spontaan wordt, is er voorlopig veel minder bezoek in de winkelstraat en komt het nog meer aan op de competenties en creativiteit van de medewerkers om klanten goed te bedienen en de conversie per klant te verhogen. Door de crisis doen consumenten hun fysieke inkopen dichter bij huis. Dit biedt een kans voor lokale ondernemers om de binding met de plaatselijke consumenten te versterken.

Branche

Impact

Grootste uitdaging

Grootste kans

Automotive

Groot

Vraaguitval door uitstel grote aankopen en verlaagde mobiliteit met impact op aftersales

Online kanaal en locatiebeleid herijken

Food

Matig

Veiligheid in winkels en distributiecentra

Online kanaal verder ontwikkelen

Non-food

Groot

Vraaguitval en veiligheid in winkels en distributiecentra

Online kanaal verder ontwikkelen en conversie per klant verhogen

Groothandel consumentengoederen

Groot

Vraaguitval bij retailafnemers

Online kanaal verder ontwikkelen en alternatieve afzetkanalen zoeken

De impact van het coronavirus op de Nederlandse retailsector, bron: ABN AMRO

Henk Hofstede, Paul Metzemakers en Ward van der Stee zijn respectievelijk sectorbankier retail, sectoreconoom retail & leisure en sectoranalist retail & leisure bij ABN AMRO. Deze bank heeft net als de overheid diverse maatregelen getroffen om ondernemers direct te ondersteunen, onder meer via het verlenen van uitstel van rente en aflossingen. Een overzicht van de overheidsregelingen vind je op de website van de Rijksoverheid.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie