Naar inhoud

De gezondheidszorg is in 2030 grotendeels digitaal ingericht

De digitalisering zorgt voor drastische veranderingen in de gezondheidszorg. Binnen tien jaar kan een medische controle vooral bestaan uit interacties met sensoren, camera’s en robotscanners, in plaats van uit contact met dokters of verplegers. Automatisering, robotica en zelfdiagnose worden vitaal voor een betere ouderenzorg en een optimale ervaring van patiënten en zorgmedewerkers. De IT- beveiliging blijft echter een belangrijk aandachtspunt.

Uit nieuw onderzoek van Aruba, een onderneming van Hewlett Packard, blijkt dat veel zorgorganisaties hun diensten gaan herbouwen rondom het Internet of Things. Het onderhavige onderzoeksrapport ‘Building the Hospital of 2030’ is gebaseerd op interviews met leiders in de zorgsector en futurologen. Het onderzoek verklaart de waarschijnlijkheid en noodzaak van slimmere werkplekken op basis van mobiele, cloud- en IoT-technologieën. Verder geeft het rapport een beeld van de verschillende manieren waarop de patiëntervaring en de klinische zorg zullen verbeteren.

Transformatie gezondheidszorg

Het onderzoek onderscheidt vijf belangrijke voorspellingen voor de transformatie in de gezondheidszorg tot 2030:

  1. Zelfdiagnose door patiënten. Met op app-gebaseerde en draagbare tools om de gezondheid te monitoren en ook zelf scans te doen, kunnen patiënten diverse waarden thuis vaststellen. Dit alles zonder de noodzaak om een praktijk of ziekenhuis te bezoeken.
  2. Het geautomatiseerde ziekenhuis. De intake biedt imaging-technologieën die de hartslag, temperatuur en ademhalingsfrequentie van patiënten vanaf de binnenkomst analyseren. Aansluitend kunnen sensoren bloeddruk en ECG binnen 10 seconden meten. Op die manier is een automatische beoordeling of zelfs diagnose direct mogelijk.
  3. Extra tijd voor zorgprofessionals. Dokters en verpleegkundigen besteden momenteel tot 70 procent van hun tijd aan administratieve taken. Via hun mobiele apparatuur kunnen zij scans en patiëntgegevens veel sneller analyseren, waardoor ze veel meer tijd aan directe patiëntenzorg kunnen besteden.
  4. Digitale dataopslag. Apparatuur integreert automatisch met digitale patiëntgegevens en verwerkt up-dates op basis van de actuele status en behandeling. Zo beschikken zorgmedewerkers over rijkere, real-time en toegankelijke data en kunnen ze beter gefundeerde beslissingen nemen.
  5. Acceptatie van artificial intelligence. De rol van kunstmatige intelligentie bij diagnoses en behandelingen groeit snel en de toenemende publieke acceptatie zal er snel toe leiden dat patiënten ook diagnoses door machines zullen accepteren. Mits de ontwikkeling en implementatie van deze diensten de patiënt centraal stelt, de voordelen goed uitgelegd worden en er toestemming gevraagd is.

Radicale verbeteringen

“Binnen tien jaar kunnen we zo’n 50.000 bloedproteïnen uit één druppel bloed analyseren en veel sneller of zelfs automatisch diagnoses stellen”, zegt Hugh Montgomery, hoogleraar aan de University College London, over de verbeteringen die AI de medische zorg kan bieden. “Dat is echt een radicale verbetering. Momenteel kom ik niet verder dan 30 variabelen uit een druppel bloed.” Over selfservicezorg door de patiënten zegt futuroloog op het gebied van digital health Maneesh Juneja: “Stel dat je binnen nu en tien jaar de diagnose diabetes of hoge bloeddruk krijgt. In dat geval kan een belangrijk deel van het monitoren van medicijngebruik gedaan worden zonder veel fysieke controles. Je data zijn real-time te volgen en afwijkingen van het aanbevolen dieet of behandelplan zijn direct duidelijk. Je krijgt in dat geval een digitaal signaal via je smartwatch of bril met augmented reality.”

Behoefte aan efficiency

Deze ontwikkelingen zijn zeker geen sciencefiction en kunnen zelfs een sleutelrol spelen bij betere zorg voor de vergrijzende bevolking. Volgens cijfers van de Verenigde Naties is het aantal 60-plussers in 2030 opgelopen tot 56 procent. Dit versterkt de behoefte aan efficiëntere gezondheidszorg. “De komende vijf tot tien jaar staan we voor enorme veranderingen en disruptie”, aldus Montgomery. “Dit heeft twee oorzaken. Allereerst veranderen de technologische mogelijkheden razendsnel. Ten tweede is er een enorme druk om nieuwe ontwikkelingen naar de praktijk te vertalen. Want als dit niet gebeurt, gaat de huidige gezondheidszorg omvallen.”

Digitaliseren en beveiligen

Zorgorganisaties zijn inmiddels gestart met hun digitaliseringsreis. Uit het onderzoek blijkt dat twee derde (64%) van de zorgorganisaties al monitors van patiënten aan het netwerk koppelt. 41 procent verbindt ook systemen voor imaging en röntgen met het netwerk. Dit zijn de eerste bouwstenen voor een IoT-strategie. In potentie kunnen miljoenen onderling verbonden medische, draagbare en mobiele apparaten actuele informatie delen en deze inzetten voor betere zorgkwaliteit.

IoT-gerelateerde datalekken

Aan deze aanpak kleven echter wel risico’s. Zo heeft 89 procent van de zorgorganisaties die een IoT-strategie uitrolt te maken met IoT-gerelateerde datalekken. Met de enorme toename van het aantal nieuwe technologische apparaten in de komende tien jaar, is het een grote uitdaging om een overzicht van alle verbonden appratuur en het delen van medische informatie te behouden om strikte beveiligingsrichtlijnen te kunnen handhaven.

Verbetering patiëntervaring

“De opkomst van digitale zorgdiensten verbetert de patiëntervaring en geeft tegelijkertijd de accuratesse en kwaliteit van zorg een impuls”, concludeert Morten Illum, vice president EMEA bij Aruba. “In onze ogen kunnen zorgaanbieders en alle andere mensen daar enthousiast over zijn. Maar de risico’s voor de databeveiliging vormen daarbij wel een grote uitdaging. Daarom duurt het even voor deze veranderingen geïmplementeerd zijn. Wij verwachten dat zorgorganisaties gaan samenwerken met technologiebedrijven om de technologische en culturele veranderingen van de komende jaren op te vangen. Met de vele voordelen die in het verschiet liggen, is dat zeker de moeite waard.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie