Naar inhoud

De Google Assistent helpt nu ook de Nederlandse consumenten

Een van de technologische innovaties die zonder twijfel voor drastische veranderingen zorgt in de dienstverlening van bedrijven is de spraakassistent. Alle digitale speelmakers hebben de stemgestuurde technologie omarmt. Zo hebben we inmiddels kennis kunnen maken met Amazon Alexa, Microsoft Cortona, Apple Siri en Google Assistent. Die assistent kun je sinds deze week ook in het Nederlands om ondersteuning vragen. Diverse Nederlandse ondernemingen hebben die kans gelijk met beide handen aangegrepen.

De Nederlandse Google Assistent wordt de komende tijd gefaseerd door de IT-dienstverlener uitgerold. Het is een assistent om – handsfree – gebruikers te helpen, antwoorden te vinden en zaken sneller gedaan te krijgen. De Nederlandse versie is voorlopig alleen beschikbaar op de tool voor smartphones en tablets, maar wordt later uitgebreid naar andere mobiele apparaten, zoals de speaker Google Home. De Engelse variant was al langer beschikbaar.

Spraakassistent

Ook door Nederlandse ondernemingen wordt de spraakassistent gezien als de logische volgende stap in klantcontact na de introductie van de chatfunctie en de chatbot. De verwachting is dat de spraaktechnologie voor grote veranderingen in het digitale domein zorgt. Want waarom zou je een vraag typen als je deze ook – veel sneller – kunt uitspreken? Deze innovatie leidt ongetwijfeld ook tot een grote transitie in zoekmachinemarketing. Een grijp uit de actuele ontwikkelingen in het Nederlandse landschap.

Centraal Beheer

”Om onze klanten naar hun wens en op maat te kunnen blijven bedienen, zijn wij continu aan het vernieuwen”, vertelt Marteyn Roose, directeur bij Centraal Beheer. “Dat doen we op tal van fronten en ook de inzet van de nieuwste spraaktechnologie hoort daar bij. Met ons strategisch partnership met Google zijn we als eerste Nederlandse verzekeraar nauw betrokken bij de bouw van de eerste functionaliteit voor de Nederlandse markt. Zodat we er samen met onze klanten van kunnen leren en bekijken wat het gaat betekenen voor de manier waarop wij onze klanten kunnen helpen.”

“Wij zijn ervan overtuigd dat de spraakinterface een belangrijke ontwikkeling is waar je voortdurend op moet ontwikkelen”, duidt Roose. “Na gewoon bellen met Apeldoorn kun je dat straks ook via Google. Daarom doen we vanaf het begin mee. Dat hebben we ook gedaan met chat en bot, waarmee we in 2014 al zijn gestart. Met als gevolg dat onze klanten en wijzelf daar nu veel plezier van hebben en we door de ervaring goed weten hoe het wel en niet werkt.”

“Bij de start zit er voor Centraal Beheer een ‘Groene Kaart’-check in de app”, licht Roose toe. “Daarmee kun je checken of je wel of niet een groene kaart nodig hebt voor je vakantiebestemming. En deze via een link downloaden als je hem nodig hebt. Dit is een eerste stap waarmee we de techniek ook in de vingers krijgen. We gaan dit verder ontwikkelen in samenwerking met onze klanten.”

Air France-KLM

"Spraaksturing gaat de wereld in rap tempo veranderen”, stelt Pieter Groeneveld, senior vice president digital bij Air France-KLM. “De consument vindt en gebruikt voice-toepassingen steeds vaker in het dagelijks leven. Wij willen aanwezig zijn op de platformen waar de klanten zijn en dat betekent automatisch ook op een platform als de Google Assistent. Het zoeken van vluchten via spraakgestuurde opdrachten in verschillende talen is daarin een volgende strategische stap.”

“De nieuwe service is ook beschikbaar in het Engels”, geeft Groeneveld aan. “Wij zijn hiermee wereldwijd één van de eerste bedrijven die dienstverlening op dit stembedieningsplatform in meerdere talen aanbiedt. Onze slimme assistent BB, kort voor Blue Bot, helpt consumenten in de zoektocht naar een geschikte vlucht. Wanneer de gewenste vlucht gevonden is, stuurt de bot de gebruiker een link, waarmee de vlucht direct kan worden geboekt op onze website.”

“In het belang van onze passagier en in lijn met onze pioniersgeest kijken we tegelijkertijd alweer verder naar nieuwe mogelijkheden met voice”, verklaart Groeneveld. “Wij willen wereldwijd voorop blijven lopen in de online serviceverlening.”

MediaMarkt

“Onze beste aanbiedingen zijn voortaan te vinden met behulp van je stem”, leert Ken Fontijn, chief digital officer bij MediaMarkt Nederland. “Vraag de Google Assistent op je telefoon naar de aanbieding van de dag en wij tonen de beste aanbieding, waarna je het product direct kunt bestellen. Wij behoren hiermee tot de eerste winkels in Nederland die aanbiedingen vindbaar maken in een spraakgestuurde app.

“Spraakgestuurd zoeken bespaart mensen tijd en wint snel aan populariteit”, stelt Fontijn. “Dat uitgerekend wij een van de eerste zijn met deze functionaliteit binnen de Nederlandse voice-app voor consumenten van Google is niet toevallig. De functionaliteit in deze applicatie is een voorbeeld van onze strategische keuze van om in te zetten op oplossingen voor smart home.”

“Het brede gebruik van televisie, internet en smart devices zijn voorbeelden van revolutionaire intredingen die ons leven hebben veranderd”, aldus Fontijn. “Het lijkt er sterk op dat we met oplossingen voor smart home aan de vooravond staan van een volgende revolutionaire intrede. Het is een nieuwe wereld die volop mogelijkheden biedt en waar ontwikkelingen elkaar snel opvolgen.”

PostNL

Gebruikers van de Google Assistent kunnen nu ook antwoord krijgen van Daan, de service-assistent van PostNL. De logistieke dienstverlener is lanceerpartner van deze spraakassistent. De digitale assistent geeft door middel van spraakgestuurde interactie antwoord op vragen zoals ‘Wanneer komt mijn pakket?’, ‘Waar kan ik mijn pakket versturen?’ of ‘Waar is de dichtstbijzijnde brievenbus?’. Ook laat Daan het weten als je je bezorgmoment kunt veranderen.

“Voor ons staan de klanten centraal”, betoogt Timo Snoek, product owner chatbots bij PostNL. “Daarom sluiten we aan op kanalen waar zij zich bevinden. Natuurlijk ook op de manier die het best bij hen past. Spraakgestuurde interactie biedt nieuwe kansen om consumenten te bereiken. Door de Nederlandstalige Google Assistent krijg je nog makkelijker toegang tot informatie over je pakket en onze locaties. Daan informeert met track & trace over jouw zending door een koppeling met je account. De komende maanden ontwikkelt de assistent zich verder en kan hij meer en meer vragen beantwoorden.”

Omroep Brabant

Omroep Brabant heeft zijn radiobulletins geschikt gemaakt voor de Nederlandstalige Google Assistant. Daarmee kan iedereen die deze toepassing gebruikt het laatste Brabantse nieuws ook via de smartphone opvragen. De gebruiker hoeft daarvoor alleen maar ‘Luister naar Omroep Brabant’ te zeggen. Deze nieuwe service is zeven dagen per week beschikbaar. Op werkdagen publiceert de omroep zes bulletins per dag en in het weekend twee. De bulletins duren ongeveer één minuut en worden afgesloten met het Brabantse weerbericht.

Hoofdredacteur Renzo Veenstra beschouwt de nieuwe service als een eerste stap in een nieuwe richting: “Tot nu toe moesten gebruikers altijd hun vinger of muis gebruiken om ons nieuws online op te vragen. Nu kunnen ze gewoon hun stem gebruiken. Ik verwacht veel van deze ontwikkeling en we gaan daarom snel experimenteren met andere toepassingen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie