Naar inhoud

De grenzen tussen privé en zakelijk vervagen steeds verder

De voortgaande digitalisering van de samenleving laat de grenzen tussen privé en zakelijk steeds verder vervagen. De zakelijk e-mail wordt thuis makkelijker nog even gecheckt op smartphone en onder werktijd is het steeds gebruikelijker activiteiten in de privésfeer uit te voeren. Zo zegt een derde van de Nederlanders weleens online te shoppen ‘in de baas zijn tijd’. Ook het gebruik van social media onder werktijd is populair.

Dit leert een onderzoek onder 1.073 werkende Nederlanders van het platform Acties.nl. 15 procent van de ondervraagden zit dagelijks langer dan een half uur op zijn privé-accounts op social media. Onder jongeren stijgt dit percentage naar ruim een kwart. Het meest opvallend is dat een tiende van de mannen zegt weleens porno te kijken onder werktijd. Onder jonge mannen tot 30 jaar is dit percentage zelfs 20 procent.

Pikante video’s

Het percentage jonge mannen dat weleens porno kijkt onder werktijd, ligt hiermee vier keer hoger dan het landelijk gemiddelde (5%). Het is ruime het dubbele van het percentage onder alle ondervraagde mannen (9%). Voor vrouwen geldt dat slechts één op de 167 vrouwen (0,6%) zich hier af en toe schuldig aan maakt. “Ik sta echt te kijken van deze cijfers”, zegt Vince Franke, managing director van Acties.nl. “Jonge mannen zijn veertig keer eerder dan vrouwen geneigd een pikant videootje te kijken onder werktijd. Het is bijzonder dat zij blijkbaar de behoefte voelen dit op het werk te willen doen.”

Privé-surfen

80 procent van de ondervraagden zegt onder werktijd weleens online privé-activiteiten uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is online shoppen. Een op de drie ondervraagden (30%) geeft aan dit weleens te doen. Ook het gebruik van social media is populair. Zo zegt 15 procent van alle ondervraagden dagelijks langer dan een halfuur op zijn eigen accounts door te brengen onder werktijd. Onder jongeren tot 30 jaar stijgt dit percentage naar ruim 26 procent. “Ik voer ook weleens privé-activiteiten uit onder werktijd”, vertelt Franke. “En ik behoor ook zeker tot die 80 procent die vindt dat dit moet kunnen. De scheidslijn is echter dun. Uitgebreid online shoppen, urenlang bellen of chatten met je partner of langere tijd op social media doorbrengen, vind ik echt niet kunnen.”

Browsergeschiedenis

Ondanks de verschillende privé-activiteiten van de ondervraagden onder werktijd, lijkt het erop dat de Nederlander weinig te verbergen heeft. Zo zegt ruim driekwart van hen (77 procent) dat zijn baas of bazin te allen tijde de browsergeschiedenis van zijn of haar werkcomputer of zakelijke smartphone mag bekijken. Mannen zijn hierin met 74 procent overigens iets terughoudender dan vrouwen met ruim 80 procent. “Dit kan twee dingen betekenen”, aldus Franke. “Of Nederlandse werknemers hebben écht niks te verbergen, of ze zijn heel bedreven in het wissen van hun browsergeschiedenis.”

Het volledige onderzoek vind je op de website van Acties.nl.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie