Naar inhoud

De groei van de Nederlandse e-commercesector toont stagnatie

De bestedingen in het online domein van Nederlandse consumenten zijn in 2019 uitgekomen op 25,8 miljard euro. Dat betekent een stijging van 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Tegelijkertijd zijn er 258 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 4 procent in vergelijking met 2018. De groei in de online bestedingen wordt nog steeds aangewakkerd door de sterke stijging in online uitgaven binnen het segment food & near food (+24%).

Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en in samenwerking met logistiek dienstverlener PostNL.

“Dat de online consumentenbestedingen het afgelopen jaar zijn gestegen naar 25,8 miljard euro, betekent in de eerste plaats natuurlijk een mooie groei van 7 procent. Maar het laat daarnaast ook zien dat deze groei aan het afvlakken is”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, zien we dat het aandeel van de e-commercebranche in de totale retailsector op 10,3 procent komt te liggen in 2019. Dit betekent een groei van 0,5 procentpunt. Dat is te vergelijken met de groei van de voorgaande jaren. Het belang van e-commerce blijft dus onverminderd groot binnen de detailhandel.”

Bestedingen per online koper stijgen

Het aantal online kopers is in 2019 ongeveer stabiel gebleven met het jaar ervoor. Zo’n 96 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft een of meerdere online aankopen gedaan. Aangezien de online bestedingen wel zijn gestegen, kunnen we hieruit concluderen dat er per online koper meer is besteed. In totaal gaat het om een stijging van 7 procent, waarbij de online bestedingen per koper aan producten (+9%) sterker zijn gestegen dan die aan diensten (+4%).

Net als in voorgaande jaren blijft het segment food & near food een belangrijke driver voor de e-commercebranche. In 2019 namen de online bestedingen in deze productcategorie met 24 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is met name te danken aan de stijgende penetratie – meer kopende huishoudens – en de toename van het aantal online aankopen per kopend huishouden. Andere categorieën met een grote groei zijn de segmenten schoenen & personal lifestyle (+19%) en huishoudelijke elektronica (+16%).

Minder groei in het vierde kwartaal

Traditioneel gezien is het vierde kwartaal een belangrijke periode voor de e-commercebranche. Dit heeft natuurlijk te maken met de verschillende feestdagen die in de laatste twee maanden van het jaar plaatsvinden, maar ook de online verkoop van verzekeringen draagt hieraan bij. In 2019 zijn er echter minder nieuwe verzekeringen afgesloten – minus 11 procent ten opzichte van het vierde kwartaal in 2018 – en dat komt gedeeltelijk door een daling in het aantal nieuwe zorgverzekeringen. Een afname van het aantal nieuwe levens- en inkomensverzekeringen heeft eveneens bijgedragen aan de krimp in het aantal nieuwe verzekeringen.

Onder andere deze daling in nieuw afgesloten verzekeringen heeft ervoor gezorgd dat de marktgroei in het laatste kwartaal van 2019 lager is dan in de overige kwartalen van het jaar. Waar de totale online bestedingen in het eerste tot en met derde kwartaal nog gemiddeld met 9 procent per kwartaal groeiden ten opzichte van dezelfde perioden een jaar eerder, was dit in het laatste kwartaal 3 procent. Op het gebied van online aankopen lag de groei met 1 procent nog iets lager.

iDEAL en smartphone nog populairder

Als wordt gekeken naar de populairste betaalwijzen en devices, zijn in het vierde kwartaal niet veel verrassingen zichtbaar. iDEAL is al jaren de populairste betaalmethode voor Nederlandse consumenten en de online uitgaven betaald met iDEAL hebben ook in het vierde kwartaal in het vierde kwartaal van 2019 een stijging gekend ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder: 47 procent tegenover 43 procent. Ten aanzien van de devices is zichtbaar dat de opmars van de smartphone door blijft zetten. Waar in het vierde kwartaal van 2018 nog 35 procent van de online kopers iets via de smartphone had gekocht, is dit 42 procent geweest in hetzelfde kwartaal van 2019.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie