Naar inhoud

De groeiende populariteit van de podcast als een contentvorm

De kans is aanzienlijk dat jij weet dat ‘De plantage van onze voorouders’, ‘De Krokante Leesmap’ en ‘De Stemming van Vullings en Van der Wulp’ Nederlandstalige podcasts zijn. De populariteit van de podcast als contentvorm blijft namelijk onverminderd groeien in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van de Nederlanders (47%) wel eens naar dergelijke audiocontent. Ten opzichte van slechts een half jaar geleden is dat een stijging van maar liefst 7 procentpunten.


Podcast

Dat blijkt uit een halfjaarlijks onderzoek onder 1.033 Nederlanders van 16 jaar en ouder dat in november 2020 is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Podcast Monitor – 4e editie, november 2020’. Zoals het bij zo’n onderwerp hoort, zijn de ontwikkelingen in de podcastmarkt ook besproken in een podcast. Die is in samenwerking met podcastontwikkelaar AS WE SPEAK Podcasts gemaakt.

Frequentie

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat er een verschuiving zichtbaar is in de luisterfrequentie, want ruim een kwart van de podcastsluisteraars luistert op dit moment ten minste wekelijks naar een podcast. In mei van dit jaar was dat nog voornamelijk maandelijks. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (58%) en amusement (51%). Ook persoonlijke ontwikkeling (28%), het volgen van interessante personen (27%) en het op de hoogte blijven van het laatste nieuws (25%) scoren hoog.

Zakelijk

Het percentage Nederlanders dat vandaag de dag podcasts luistert voor zakelijke doeleinden, is gelijk gebleven ten opzicht van zes maanden geleden (24%). Onder zakelijke luisteraars is echter vooral een toename in het aantal mensen zichtbaar dat aangeeft een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare, vakspecialistische podcasts (45%). Zij zijn op zoek naar nieuwe inzichten om hun werk nog beter uit te kunnen voeren en halen deze het liefst uit een actuele en praktische zakelijke podcast.

Marketing

Ondertussen is eveneens te zien dat podcasts steeds vaker ingezet worden als marketingtool. Gesponsorde content wordt namelijk regelmatig toegepast. Wel blijven podcastluisteraars verdeeld over het beste moment voor reclame en vinden ze tegenwoordig de verschillende vormen van gesponsorde content overwegend storender dan een half jaar geleden. Daarnaast is zichtbaar dat momenteel de bereidheid om te betalen voor – exclusieve of reclamevrije – podcasts erg laag is.

Bereik

“Het aantal podcastluisteraars lijkt op dit moment het hoogtepunt te hebben bereikt”, stelt Michael Petit, manager marketing bij Markteffect. “Het aantal luisteraars is het afgelopen anderhalf jaar al explosief gestegen. In mei 2019 luisterden zo’n 28 procent van de Nederlanders naar podcasts en inmiddels is dat dus al 47 procent. Waar we in eerdere metingen zagen dat ook niet-luisteraars op grote schaal aangaven binnen afzienbare tijd ook naar podcasts te willen luisteren, is dat aandeel nu slechts 6 procent.”

Intensiteit

“Aangezien er natuurlijk ook mensen zijn die op termijn significant minder luisteren, verwacht ik dat het percentage podcastluisteraars in onze volgende meting over zes maanden ongeveer gelijk is. Wel zien we dat 44 procent van de Nederlanders die naar podcasts luisteren, aangeeft van plan te zijn dat – veel – méér te doen. Dus waarschijnlijk neemt het aantal minuten verder toe dat naar podcasts wordt geluisterd.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie