Naar inhoud

De hachelijke balans tussen klant, medewerker en samenleving

Bedrijfsleiders vinden het lastig om te voldoen aan alle wensen van de 3 groepen die het belangrijkst zijn voor hun succes: de klanten, de medewerkers en de samenleving. Op dit moment zetten zij de wensen van medewerkers bovenaan de prioriteitenlijst (60%), gevolgd door die van klanten (55%) en de samenleving (37%). Maar liefst 60 procent van de bedrijven zegt niet in staat te zijn alle 3 de groepen tegelijkertijd tevreden te kunnen houden.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van onder 1.936 bedrijfsleiders van middelgrote en grote ondernemingen, actief in de publieke sector, het transport, de financiële dienstverlening, de retail en de maakindustrie. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Censuswide in opdracht IT-dienstverlener Fujitsu. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Co-creation for Success: Unlocking Creativity, Knowledge and Innovation – Global study exploring how organisations can achieve success’.

Klanten, medewerkers en samenleving

De ondervraagde bedrijfsleiders zijn zich bewust van de waarde die medewerkers, klanten en de samenleving vertegenwoordigen wanneer het gaat om de toekomst van hun bedrijf. Zo zegt bijna driekwart (73%) dat de creativiteit van het personeel cruciaal is voor toekomstige groei. 74 procent zegt dat het vermogen om van impact te zijn op de samenleving het belangrijkst is voor toekomstig succes. 8 op de 10 bedrijfsleiders stellen echter dat je de klant altijd op de eerste plek moet zetten om succesvol te zijn.

Intrinsiek met elkaar verbonden

“Alleen wanneer je klanten tevreden zijn, je het maximale uit werknemers haalt en een positieve impact hebt op de samenleving, kun je spreken van langdurig succes”, stelt Duncan Tait, corporate executive officer, senior vice president & head of Americas & EMEIA bij Fujitsu. “Omdat organisaties via hun klanten en medewerkers de rest van de samenleving kunnen beïnvloeden, zijn de 3 groepen intrinsiek met elkaar verbonden. Mensen – zowel potentiële werknemers als klanten – zijn aangetrokken tot bedrijven met een duidelijk visie en sociale opvattingen. Zeker wanneer die al een positieve impact hebben op de samenleving. Uit het onderzoek blijkt echter dat bedrijven niet gerust zijn over de manier waarop zij de drie groepen individueel benaderen. Vanwege de grote invloed die de medewerkers, de klanten en de samenleving hebben op het bedrijfssucces, is het begrijpelijk dat bedrijfsleiders hier moeite mee hebben.”

Sociale impact als belangrijk thema

Een belangrijk thema onder de ondervraagde bedrijfsleiders is maatschappelijk belang. 63 procent van hen stelt dat de samenleving in de afgelopen 3 jaren kritischer is geworden op het bedrijfsleven. Terecht, zo blijkt. 71 procent geeft namelijk toe dat de organisatie meer kan bijdragen aan het alledaagse leven dan het op dit moment doet. Toch denkt maar liefst 47 procent dat het bedrijf niet in staat is een grote maatschappelijke impact te hebben. De oplossing hiervoor ligt volgens 69 procent in de implementatie van digitale technologieën. 73 procent vindt echter dat een bedrijfscultuur, waarin samenwerking en creativiteit centraal staan, de belangrijkste voorwaarde is voor positieve maatschappelijke impact.

Verantwoordelijkheid van bedrijfsleiders

“76 procent van de bedrijfsleiders vindt het zijn of haar verantwoordelijkheid is dat de organisatie een positieve sociale impact heeft”, duidt Duncan Tait. “Tegenwoordig is het een vereiste voor het bedrijfsleven om te voldoen aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Ook wij vinden dit belangrijk en nemen die duurzaamheidsdoelstellingen een belangrijke plek in bij het realiseren van onze visie. Om onze doelen te bereiken, zetten we in op co-creatie met onze partners. Deze helpen wij met ons aanbod in artificial intelligence, Internet of Things en cloud computing in het realiseren van gestelde doelen, door bijvoorbeeld samen duurzame foodontwikkeling en agrarische processen op te zetten, de zorg te verbeteren of de samenwerking binnen bedrijven te bevorderen. Om dit te bereiken, geven we de bedrijven de ruimte om zich aan te passen en te reageren op veranderingen. Digitale technieken helpen bedrijven de 3 groepen – klanten, medewerkers en de samenleving – op een evenwichtige manier, positief te beïnvloeden. Bij ieder bedrijf moet ‘het juiste doen’ centraal staan. Alleen wanneer je een positief verschil maakt in het leven van alle mensen, kun je als bedrijf succesvol zijn.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Fujitsu.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie