Naar inhoud

De helft van alle businessplannen verdwijnt in de prullenbak

Ondernemers en managers in Nederland zijn te veel tijd kwijt met het maken van plannen die niet worden uitgevoerd en rechtstreeks in de prullenbak belanden. Gemiddeld is een manager 320 uur per jaar – ruim 8 werkweken van 36 uur – kwijt aan het maken van businessplannen. Meer dan de helft van alle gemaakte plannen wordt uiteindelijk niet uitgevoerd. Dat is een verlies van ruim 4 werkweken voor een manager.

Ongelezen plannen

Dit blijkt uit een onderzoek van The Review Group (TRG) onder 800 ondernemers en managers die werkzaam zijn in verschillende branches bij zowel kleine als grote organisaties. Bijna alle plannen worden geschreven in het derde of vierde kwartaal van het jaar. Opvallend is verder dat slechts 46 procent van alle plannen wordt gedeeld met het hele bedrijf. Ruim 30 procent van de plannen verlaat de kamers van het management helemaal niet. De top drie voor het mislukken van plannen bestaat uit tekort aan budget, complexe interne politiek en trage besluitvorming in combinatie met gebrekkige samenwerking.

Aandacht voor uitvoering

Volgens Hein Bronk, een van partners van TRG, toont het nog maar eens aan dat het een hele kunst is om een goed plan te maken. “Een goed idee is nog geen goed plan en het vraagt dus om inzicht in hoe je niet alleen een plan maakt, maar ook hoe je ervoor zorgt dat plannen worden uitgevoerd. Daar komt meer bij kijken dan bijvoorbeeld een vast format, marktonderzoek of trends. Het is opvallend dat we dus heel veel tijd besteden aan plannen waarvan we nooit meer iets horen en zien. Dat kan en moet veel beter.”

Externe deskundigheid

Meer dan de helft van de ondervraagde managers geeft ook eerlijk aan behoefte te hebben aan externe deskundigheid om hun plannen kritisch tegen het licht te houden. Expertise, onbevangenheid en soms 'out of the box'-denken zijn redenen om een externe review in te zetten. Daarbij is er ook behoefte aan een service om plannen indrukwekkend vorm te geven. “Dat past wel in het plaatje dat het visueel maken van plannen steeds belangrijker wordt en ook dat het technisch goed wordt ondersteund,” aldus Bronk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie