Naar inhoud

De helft van werkend Nederland solliciteert onder werktijd

Als een optimale klantervaring begint bij een uitstekende medewerkersbeleving, moet klantgericht Nederland bezorgd worden. Want medewerkers van Nederlandse organisaties zijn actief aan het solliciteren. De helft van de solliciterende Nederlanders doet dat zelfs actief tijdens kantooruren.Dit betekent het zoeken van vacatures, motivatiebrieven schrijven en het maken van sollicitatieafspraken.

De belangrijkste reden om de zoektocht naar een nieuwe baan te starten is de behoefte aan meer uitdaging (64%) en meer inkomsten (60%). Maar liefst 14 procent zegt te solliciteren omdat de verstandhouding met de leidinggevende slecht is. Ook bevallen collega’s niet altijd (12%) of wordt er gepest op de werkvloer (2%).

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.038 Nederlandse werknemers met een dienstverband van 32 uur of meer per week, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van kennispartner voor HR-professionals XpertHR.

Een nieuwe baan is altijd een optie

Ook wanneer het huidige werk bevalt, geeft meer dan de helft van de respondenten aan altijd open te staan voor een nieuwe baan (54%). “Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om te allen tijde het werkgeluk van de medewerker hoog op de agenda te hebben staan”, stelt Wieneke Brandt, product director bij XpertHR. “Bij werkgevers die dit serieus nemen zijn medewerkers minder vaak ziek, maken ze minder fouten, en zijn ze productiever.”

Jongeren vooral gericht op hoger loon

Ruim één op de vier werknemers die jonger zijn dan 30 wil een nieuwe baan om meer te verdienen. In de leeftijdscategorie van 40 tot 49 jaar ziet 50 procent extra geld als reden om een nieuwe baan te zoeken. Onder de 60-plussers wil 34 procent een nieuwe baan omwille van de financiën.

Vooral vrouwen op zoek naar uitdaging

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna 70 procent van de vrouwen die een nieuwe baan wil, op zoek is naar meer uitdaging. Mannen zijn wat dat betreft meer tevreden met op het werk. Van hen zoekt iets meer dan 60 procent een baan met meer uitdaging.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie