Naar inhoud

De impact van artificial intelligence op de winkelervaring

In het eerste kwartaal van 2019 is wereldwijd het verkeer naar e-commerce-sites van retailers minder hard gestegen dan dat we de afgelopen jaren hebben gezien. Ook de bezoekduur aan webshops is afgenomen. Wel is de verkoop in het digitale domein gestegen. In tegenstelling tot de groei van de traffic van 10 procent die is vastgesteld tijdens het vakantieseizoen van 2018, is het online verkeer in het eerste kwartaal van 2019 met slechts 2 procent gestegen.

Dit valt op te maken uit de ‘Shopping Index Q1 2019’ van IT-dienstverlener Salesforce. Deze index is gebaseerd op de analyse van het klik- en koopgedrag van meer dan 500 miljoen consumenten over de hele wereld, met een focus op de Verenigde Staten van Amerika, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Spanje en Scandinavië. Deze reeks benchmarks biedt een diep inzicht in de shopgedrag van consumenten op het internet in de periode van juli 2018 tot en maart 2019 en de huidige staat van digitale commercie.

Verandering shopgedrag

Analyse van het klik- en koopgedrag in het online domein over de periode januari 2017 tot en maart 2019 leert dat het eerste kwartaal van 2019 de eerste periode van drie maanden is waarin de onderzoeksresultaten niet gedomineerd worden door mobiel. Vanzelfsprekend blijft mobiel een belangrijke motor voor commerciële groei en innovatie, maar de gegevens tonen opvallend nieuw shopgedrag over onder andere bezoekduur, artificial intelligence en sportkleding.

Hogere winkelbesteding

“Klanten hebben steeds minder tijd en zijn snel afgeleid”, stelt Nick Botter, chief technology officer retail industry EMEA bij Salesforce. “Reden te meer voor retailers om hun site te optimaliseren zodat mensen sneller vinden wat ze zoeken. De inhoud die je weergeeft moet meteen de juiste zijn. Het onderzoek toont aan dat de retailers hierin geslaagd zijn: er wordt minder tijd op een site besteed en er wordt meer geld uitgegeven. De digitale omzet groeide 12 procent jaar-op-jaar, doordat consumenten per bezoek 10 procent meer uitgeven – een waarde die shopper spend wordt genoemd. Sterker nog, een hogere winkelbesteding is de belangrijkste reden geweest voor de groei van de digitale handel in het eerste kwartaal van dit jaar.

Artificial intelligence

Een belangrijke factor achter de toegenomen shopper spend in het eerste kwartaal van 2019 wordt gevormd door intelligente, AI-gedreven productaanbevelingen van Salesforce Einstein. Uit de analyse blijkt dat 16 procent van de consumenten wereldwijd in aanraking is gekomen met deze productaanbevelingen. Die consumenten die de aanbevelingen hebben opgevolgd, hebben uiteindelijk 16 procent meer besteed.

Gepersonaliseerde aanbevelingen

Een groeiend aantal retailers omarmt artificial intelligence gedurende de hele levenscyclus van de klant met uitstekende resultaten. Gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn een essentieel onderdeel van een intelligente winkelervaring in het online domein geworden en veel retailers bouwen aan dat succes om ook op andere gebieden kennis over kunstmatige intelligentie te ontwikkelen, zoals de klantenservice.

Sportkleding premium

De grote groei van de categorie athleisure in ons dagelijks leven hebben we allemaal waargenomen. Veel retailers en merken, die normaal gesproken niet in de sportkledinghoek zitten, beginnen aan hun eigen lijn van sportieve vrijetijdskleding. Zo heeft modemerk Tommy Hilfiger dit jaar bijvoorbeeld zijn eigen Tommy Sport-collectie gelanceerd. Het onderzoek bevestigt de opkomst van deze categorie. Sportkleding is de best presterende groep in het eerste kwartaal van 2019 met een omzetgroei van 18 procent, ondanks een algemene daling van het aantal bezoekers.

Trendy merken

Door nog dieper in die cijfers te duiken, zien we een gestage toename van de gemiddelde verkoopprijs van sportkleding met bijna 20 procent sinds het eerste kwartaal van 2013. Deze bevindingen vallen samen met een bredere trend dat consumenten in toenemende mate bereid zijn om te meer betalen voor trendy, hoogwaardige sportkleding, zoals Nike en Lululemon. Naarmate de categorie aantrekkelijker wordt, passen detailhandelaren gestaag hogere prijzen toe – en klanten zijn bereid om te betalen.

Implicaties Brexit

De politieke implicaties van de Brexit kunnen nog steeds onzeker zijn, maar het is mogelijk dat de economische gevolgen al in gang zijn gezet in e-commerce. De groei van de handel in het Verenigd Koninkrijk is namelijk gestagneerd. Dit jaar is de groei vooralsnog minder dan 0,5 procent, terwijl de verkopen vorig jaar nog met 4 procent zijn gestegen. Deze gegevens suggereren dat de economische onzekerheid in het Verenigd Koninkrijk kan leiden tot een lager consumentenvertrouwen en minder aankopen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie