Naar inhoud

De impact van de blockchain-technologie op de retailsector

De bitcoin is op dit moment de virtuele munt die volop in de belangstelling staat maar de achterliggende techniek blockchain is vaak onbekend. ABN AMRO werkt in een gereguleerde omgeving en virtuele valuta als de bitcoin zijn ongereguleerd. De bank doet er dus niets mee. Zijn grote volatiliteit maakt de currency ongeschikt als betaalmiddel voor retailers. Ook als belegging zijn ze zeer risicovol. De bank adviseert dan ook niet over beleggen in cryptocurrency’s.

Impact blockchain op retail

Uiteraard volgt de bancaire instelling deze ontwikkelingen wel op de voet en organiseert de bank pilots met blockchain. Deze technologie – ook wel distributed ledger-technologie genoemd – is zeer interessant en kan forse impact hebben op banken, overheden, notarissen, makelaars en andere trusted third parties. En misschien zelfs op de retail.

Tweede grote digitale revolutie

Blockchain wordt ook wel 'de tweede grote digitale revolutie na de komst van het internet' genoemd. Maar wat is de blockchain-technologie nu eigenlijk, en wat kan deze op termijn voor de sector retail betekenen? Uit een enquête, die ABN AMRO samen heeft uitgevoerd met Q&A Consultancy, blijkt dat veel retailers denken dat blockchain de komende drie jaar een grote impact op hun sector zal hebben; 39 procent denkt zelfs binnen drie jaar van blockchain gebruik te gaan maken. Retailers verwachten vooral dat je met blockchain:

  • (zonder bank) sneller kunt betalen (77%);
  • papierwerk sneller kunt afhandelen (58%);
  • transparant kunt zijn over de herkomst van producten (45%);
  • smart contracts kunt gebruiken (45%).

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het rapport ‘De impact van blockchain op de retail’.

Toepassingen blockchain-technologie

Er zijn al veel toepassingen te benoemen voor de blockchain-technologie, maar voor elke toepassing moet ook een businesscase worden ontwikkeld. Veel technologiebedrijven zeggen een blockchain-oplossing te hebben voor een probleem dat er eigenlijk niet is. Bij blockchain-technologie draait het vooral om bestaande bedrijfsrelaties eenvoudiger maken, transparantie vergroten, fraude tegengaan en sneller zakendoen.

Verbetering van klantrelaties

Uiteindelijk zal blockchain ervoor zorgen dat er kapitaal vrijkomt en de cash-flow verbetert. Daarnaast moet de technologie tot betere relaties leiden tussen fabrikanten en retailers, en tussen retailers en consumenten. Het wordt een flinke uitdaging om alle voordelen van de blockchain te onderzoeken, benutten en te ontwikkelen. Dat kunnen retailers niet alleen. Samenwerking tussen partijen uit het complete retail-ecosysteem zijn de sleutel tot succes. En er is nog meer onderzoek naar de mogelijkheden rond en bewijs van blockchain nodig.

Nog niet geschikt voor de massamarkt

Het is niet de verwachting dat blockchain op korte termijn tot een revolutie in retail en klantervaring gaan leiden. Ook lijkt het systeem nog niet geschikt voor de massamarkt. Daarvoor is de technologie nog te omslachtig, duur en traag. Als blockchain genoeg gemak biedt, heeft de technologie een kans in de reële economie. Bovendien, niemand kon vijftien jaar geleden vermoeden welke maatschappelijke impact de mobiele telefoon zou hebben, en op welke sectoren. De technologische ontwikkeling gaat heel snel: één ontwikkeljaar wordt vergeleken met een hondenjaar – ofwel zeven mensenjaren.

Transparantie, herkomst en echtheid

ABN AMRO stelt vast dat blockchain een interessante technologische ontwikkeling is, die je als retailer zou moeten begrijpen, of op z’n minst volgen. Het advies van de bank luidt dan ook: kijk door jouw eigen winkel de keten in, waar zaken als transparantie, herkomst en echtheid belangrijke issues zijn. Voor welke typische retail-problemen zou blockchain een uitkomst kunnen bieden? Ga daarover in gesprek met ketenpartners en bekijk of er al aanknopingspunten zijn om een blockchain-platform te bouwen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie