Naar inhoud

De impact van de coronacrisis op de reiswereld en luchtvaart

De wereldeconomie wordt momenteel keihard geraakt door het coronavirus, met de luchtvaart en de reisbranche als twee van de meest getroffen sectoren. Voor die bedrijfstakken is dat echter niet nieuw. Eén grote calamiteit per jaar, dat is het trieste gemiddelde waarmee luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties de afgelopen jaren te maken hebben gehad. Maar toch wisten de branches zich steeds weer te herstellen.

Wat er nu wereldwijd gebeurt en iedereen treft, doet zich al jaren – zij het op een andere schaal – voor in de reiswereld. Daar is al 25 jaar bijna jaarlijks sprake van een calamiteit die het vliegverkeer en het toerisme voor korte of langere tijd stillegt. De aanleidingen waren zeer divers: van terroristische aanslagen tot vulkaanuitbarstingen en van oorlogen tot virussen. De gevolgen waren altijd dezelfde: het voor korte of langere termijn instorten van boekingen. Soms over de gehele linie, soms beperkt tot één of enkele – maar vaak wel heel grote – vakantiebestemmingen.

Calamiteiten

Volledige instorting van het lokale toerisme, negatieve reisadviezen, teruglopend consumentenvertrouwen, reisangst, grote repatriëringsoperaties, bloedrode aandelenkoersen van airlines en grote reisconcerns, werktijdverkorting, ontslaggolven in de sector: het is in de reiswereld van alle tijden. En vergis je niet. De uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull, een incident dat je misschien al lang weer vergeten was, leidde tot een wekenlange sluiting van het luchtruim in 40 Europese landen en het cancelen van vele tienduizenden vluchten met immense financiële gevolgen van dien! En actueel: terwijl het coronavirus nu zijn allesvernietigende werk doet, zucht een groot deel van de sector nog onder de miljardenschade van het Boeing 737 MAX-echec, dat zich sinds vorig jaar voordoet. Kortom, er is altijd wel iets aan de hand in de reiswereld.

Overzicht van de calamiteiten in de reissector en luchtvaart van de afgelopen jaren

  • 1996: BSE-crisis
  • 1998: Orkaan Mitch
  • 1999: Aardbeving Turkije
  • 2000: Internethypecrisis
  • 2001: 9/11
  • 2002: Aanslag Kuta Bali
  • 2002: SARS
  • 2003: Tweede Golfoorlog
  • 2004: Tsunami
  • 2004: Aanslag Madrid
  • 2005: Aanslag metro Londen
  • 2008: Kredietcrisis
  • 2009: Mexicaanse griep
  • 2010: Aswolk
  • 2010: Griekse schuldencrisis
  • 2011: Tsunami Japan
  • 2012: MERS
  • 2014: Ebola
  • 2014: MH17
  • 2015: Aanslag Parijs
  • 2016: Aanslag Brussel
  • 2016: Staatsgreep Turkije
  • 2016: Zika-virus
  • 2019: Faillissement Thomas Cook
  • 2019: Boeing 737 MAX
  • 2020: Coronacrisis


Herstel

Eén positieve kanttekening is echter op zijn plaats. Zo gauw calamiteiten achter de rug zijn, herstelt de markt zich langzamerhand. De mens reist nu eenmaal graag en onderzoek heeft uitgewezen dat markten zich sinds 9/11 steeds sneller herstellen van calamiteiten. Na de aanslagen in New York zat de schrik er bij reizigers goed in en stagneerden de boekingen voor langere tijd. Maar de consumenten hebben de afgelopen decennia kennelijk leren omgaan met de zekere mate van onzekerheid en onveiligheid die reizen met zich meebrengt. Na de meer recente calamiteiten herstelden de markten zich aanmerkelijk sneller dan voordien.

Disruptief

Reisorganisaties zullen, wanneer de Corona-crisis voorbij is, de rug rechten. De afgelopen jaren hebben bewezen dat reisondernemers over een enorme flexibiliteit beschikken. Want in de afgelopen decennia hebben ze niet alleen allerlei calamiteiten op hun bord gehad, ze hebben ook nog allerlei disruptieve initiatieven op zich af zien komen, die de concurrentie in hun sector enorm vergrootte. Denk aan de komst van Booking.com en Airbnb en in de luchtvaart de opkomst van lowcost airlines als Ryanair en easyJet, die de markt volledig op z’n kop zette. Maar de overlevingsdrang in de reiswereld is groot, hoewel we de afgelopen jaren ook enkele grote partijen als Oad en Thomas Cook zagen die hun laatste adem uitbliezen.

Social media

We zullen ook nu weer zien dat de crisis ervoor zorgt dat er innovatieve oplossingen worden gevonden. Ter illustratie: toen de al eerder gememoreerde IJslandse aswolk het vliegverkeer in 2010 lamlegde, startte KLM een experiment om zijn klanten via Facebook en Twitter op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen. Dat was voor die tijd zeer ongebruikelijk maar werd een geweldig succes, waarmee de basis werd gelegd voor de 24/7 support via social media die KLM nu met 360 medewerkers in 10 talen levert.

Idioten met passie

Zeker, de gevolgen van de coronacrisis zullen alle eerdere calamiteiten in de schaduw zetten. Er gaan ongetwijfeld airlines omvallen en overheden zullen een aantal maatschappijen met staatssteun redden. Touroperators en reisbureaus zullen toch vooral op eigen kracht moeten zien te overleven. Een aantal van hen zal dat lukken. Het voordeel dat ze daarbij hebben, is dat ze vooral werken vanuit hun ontembare passie voor reizen. Want eigenlijk zijn reisorganisatoren volslagen idioten. Uit liefde voor hun vak nemen ze enorme financiële risico’s, die in geen verhouding staan tot het te verwachten rendement. Wie wat geld over heeft en dat verstandig wil beleggen, kan bij wijze van spreken beter een snackbar beginnen dan een reisorganisatie. Maar het reisbloed blijft stromen waar het eigenlijk niet gaan kan…

Wim Gramsma helpt met zijn consultancybureau CustomerSense bedrijven en instellingen te veranderen naar klantgerichte organisaties.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie