Naar inhoud

De impact van het gebruik van blockchain op de retailsector

We leven in een connected wereld waar je online identiteit net zo belangrijk is als je offline identiteit. Steeds vaker verbazen we ons over de inbreuk op onze privacy. En door de digitalisering krijgen banken steeds meer inzicht in onze financiële huishouding. Sinds 2009 bestaat er een innovatie die hoop biedt om een aantal van deze issues op te lossen en een goed alternatief te bieden. Deze innovatie heet blockchain.

Blockchain wordt ook wel de tweede grote digitale revolutie na de komst van het internet genoemd. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat 39 procent van de retailers denkt binnen 3 jaar van blockchain gebruik te maken. Zo verwachten deze ondernemers dat blockchain helpt om sneller te kunnen betalen, papierwerk vlugger af te kunnen handelen en transparanter te zijn over de herkomst van producten.

Blockchain in retail

Blockchain bestaat al een decennium en kent inmiddels al vele bekende en onbekende toepassingen in de retailbranche. Toch staat deze technologie nog in haar kinderschoenen en zijn de toekomstige mogelijkheden immens. Overigens worden blockchain en bitcoin vaak in één adem genoemd. Maar bitcoin is een toepassing op blockchain, net als dat e-mail een toepassing op internet is. Er kunnen dus nog veel meer waardevolle zaken met blockchaintechnologie worden uitgewisseld, zoals contracten, aankoopbewijzen en loyaliteitsprogramma’s.

Reden genoeg voor de expertgroep ‘Blockchain’ van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow om onder leiding van Stefan Taubert van trainingsbureau CryptoTaub onderzoek te doen naar de impact van blockchain op de retailsector en dan met name binnen de gebieden identiteit, betalen en supply chain management. De bevindingen en de aanbevelingen van de groep zijn vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘Blockchain 2018-2019’.

Identiteit

Het is algemeen bekend dat het telkens opnieuw invoeren van identiteitsattributen bij bijvoorbeeld webwinkels conversie-verlagend werkt. Daarnaast worden consumenten steeds terughoudender om informatie te delen met personen of bedrijven die ze niet of nauwelijks kennen. Blockchain biedt een oplossing voor dit probleem, want de technologie geeft de mogelijkheid om een veilige online omgeving te creëren waar je al je persoonlijke gegevens veilig op kunt slaan. In plaats van bij iedere webshop je gegevens opnieuw in te moeten vullen, kun je in de toekomst toestemming geven aan derde partijen om informatie uit die kluis te laten halen.

Het gebruik van blockchain voor identiteitsmanagement blijft op korte termijn binnen Nederland slechts beperkt tot eenvoudige toepassingen, zoals het kopen van alcohol en tabak. Blockchain voor identiteitsmanagement is duidelijk een toepassing die op de langere termijn wordt uitgerold, maar dat maakt het zeker niet minder belangrijk. Sterker nog, een goede online identiteit is een randvoorwaarde voor toekomstige digitale vooruitgang waarbij gevalideerd bewijs van identiteit het startpunt is voor sociaaleconomische deelname aan de maatschappij van morgen.

Betalen

Het gebruik van blockchain helpt om de administratieve lasten en kosten van de huidige betaalinfrastructuur te verlagen en het tegenpartijrisico te verminderen. Dit leidt tot minder fraudeschade, die dus ook minder in de prijs doorberekend hoeft te worden aan de consument. Er zijn geen abonnementskosten meer aan certificerende partijen, geen dure verzekeringen meer en het gebruik van cryptocurrency voorkomt onrechtmatige chargebacks. Dit allemaal voorkomt een liquiditeitsprobleem voor de retailers.

De digitalisering van de maatschappij zorgt ervoor dat de afhankelijkheid van de banken steeds groter wordt. Veel consumenten weten dit, vinden het niet prettig en gebruiken cash geld voor transacties die ze niet via het bankverkeer willen uitvoeren. Ook dit is een keuze vanuit privacy-oogpunt. Met het ontstaan van bitcoin is er ineens een digitaal alternatief op de markt gekomen voor cash geld. Het heeft exact dezelfde eigenschappen en is ook nog digitaal. Daarmee is het dus zeer mobiel, zeer veilig en niet gebonden aan landsgrenzen.

Supply chain management

Blockchain biedt vele mogelijkheden binnen supply chain management. Zo kunnen blockchaintoepassingen retailers helpen de zichtbaarheid in de supply chain te verbeteren, de herkomst en authenticiteit van producten te waarborgen, transacties te versnellen en verwerkingskosten te verlagen. Retailers dienen dan binnen gezamenlijke projecten ook samen te werken met andere partijen en ketenpartners om te testen hoe en waar blockchains in hun bedrijf of operatie kunnen passen. Retailers die zich proactief opstellen, halen snel voordeel door arbeidsintensieve taken om te zetten in volledig geautomatiseerde processen die zijn gefaciliteerd door blockchain.

De impact van blockchain op de retailketen is klein op de korte termijn en groot op de lange termijn. Het advies van de expertgroep voor retailers luidt dan ook: “Start met meedoen, volg opleidingen en creëer begrip en bewustzijn. Start je experiment en leer daarvan. Sluit aan bij anderen, werk samen met de overheid en kom uit de startblokken. Leer en experimenteer. Think big, act small!

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie