Naar inhoud

De implementatie van een opleidingsstrategie voor marketeers

In een snel evoluerende industriële omgeving, waar vaardigheden en technologieën de tendens vertonen binnen enkele jaren verouderd te zijn, kan het creëren van een cultuur van continu leren een uitdaging zijn. De omvangrijke voordelen van zo’n cultuur mogen echter niet onderschat worden. Zo is de kans twee keer zo groot dat de best presterende organisaties significant investeren in de digitale vaardigheden van hun medewerkers en aanverwante opleidingen dan de reguliere partijen in de markt.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘How Marketers Learn’ van consultancyorganisatie Econsultancy. De elementaire vraag is dan ook wat organisaties weerhoudt om de opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden die marketeers vandaag de dag zo nodig hebben. Dit zijn drie belangrijke punten uit het rapport, dat gebaseerd is op een onderzoek onder 798 marketeers.

1. Tijd en budget

Als het om de financiering van opleidings- en ontwikkelingsinitiatieven gaat, brengt het onderzoek aan het licht dat de grootste uitdagingen direct gerelateerd zijn aan een gebrek aan budget en tijd binnen een organisatie.

Maar liefst 67 procent van de marketingprofessionals geeft aan dat er onvoldoende tijd wordt besteed aan opleiding en ontwikkeling in zijn organisatie. Bovendien geeft 56 procent aan dat er onvoldoende budget is toegewezen aan learning & development.

In zo’n situatie – waar zowel tijd als budget de eerste en meest urgente kwestie binnen een organisatie is – kan de directe betrokkenheid van de leidinggevenden een drijvende kracht zijn bij het leiden van de transformatie naar en implementatie van een cultuur van continu leren als belangrijkste prioriteit.

Daarnaast is de ondersteuning van de leidinggevenden ook noodzakelijk als een organisatie wil overstappen van trainingen op ad-hoc-basis naar het erkennen van opleiding en ontwikkeling als een cruciale strategische functie. Dit doel wordt bereikt wanneer de belangen van de verder lerende medewerker overeenkomen met de belangen van de organisatie en het L&D-programma aan allebei voordelen biedt.

De obstakels in organisaties voor verdere opleiding en ontwikkeling

2. Kennis van bredere zakelijke doelstellingen

Het is van essentieel belang dat marketeers begrijpen hoe hun discipline de organisatie als geheel beïnvloedt – en niet alleen oog hebben voor hun individuele doelstellingen en resultaten. 96 procent van de deelnemers aan het onderzoek onderschrijft dit streven en vindt het cruciaal dat marketeers de prestatie-indicatoren en doelstellingen van hun organisatie kunnen plaatsen.

Veelal lijken er echter hiaten te zijn als het dergelijke kennis betreft. Zo begrijpt een aanzienlijk aantal marketeers de basisgegevens van het bedrijf of de instelling niet, zoals de wijze waarop de customer lifetime value wordt berekend of de manier waarop het marketingbudget wordt besteed. Zo geeft bijna 40 procent van de respondenten aan niet te kunnen duiden hoe de belangrijkste omzetvolumes van zijn organisatie zijn onderverdeeld.

Zonder dergelijke kennis kan een enorme kloof ontstaan tussen marketeers en de rest van organisatie waarvoor zij werkzaam zijn. In zo’n context is het aan zowel marketeers om zichzelf verder te ontwikkelen als aan de organisatie om een opleidingscultuur te realiseren die in lijn is met de organisatorische doelen.

3. Interne coördinatie

Teneinde de vereiste mixture van vaardigheden en capaciteiten te verkrijgen die nodig is voor succesvolle marketing, zijn organisaties geneigd om op meerdere paarden te wedden. Denk aan het steunen op externe partijen, het inhuren van professionals met de juiste vaardigheden of het focussen op trainingen.

Hoewel een combinatie van deze benaderingen over het algemeen als het meest effectief wordt beschouwd, zijn het de organisaties die voorrang geven aan opleiding en ontwikkeling – om de huidige medewerkers bij te scholen – die voordelen kunnen verwerven ten opzichte van hun concurrenten.

Dit komt omdat bijscholing van de medewerkers die al in de organisatie werkzaam veelal sneller in gang wordt gezet en goedkoper is dan het inhuren van professionals met vaardigheden die niet of nauwelijks aanwezig zijn. Bovendien verkleint deze aanpak de kans op onvoorziene omstandigheden, omdat veelal een lichte disharmonie bestaat tussen het type vaardigheden dat marketingmanagers in hun team willen en waar humanresourcesmanagers zich in de regel op richten.

Dit blijkt ook duidelijk uit het onderzoek. Want slechts 45 procent van de deelnemers geeft te kennen dat zijn organisatie in staat is nieuwe medewerkers te werven die de benodigde vaardigheden bezitten voor het bewerkstelligen van de strategische doelen.

De mate waarin organisaties in zijn staat zijn medewerkers te werven en trainen voor nieuwe doelen

Tenslotte is het onontbeerlijk om het belang van soft skills te erkennen, net als technische vaardigheden. Daarbij gaat om aspecten als bescheidenheid, nieuwsgierigheid en openheid voor verandering, alsmede de bereidheid om continu te leren. Om een mix van zowel soft skills als technische vaardigheden te verkrijgen, dienen marketingmanagement en humanresourcesmanagement te zorgen voor een betere onderlinge coördinatie om de juiste kandidaten te identificeren en aan te nemen.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de digitale marketing voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘Implementing L&D strategy for marketing: Three big challenges for organisations’ van Nikki Gilliland, redacteur bij consultancyorganisatie Econsultancy.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie