Naar inhoud

De implementatie van het internet of things is nog uitdagend

In een wereld waarin ondernemingen zich aanpassen aan een compleet nieuwe realiteit, bieden initiatieven op het terrein van het internet of things (IoT) enorme kansen. Met de toepassing van deze technologie zijn organisaties in staat weerbaar te blijven in snel veranderende omstandigheden. Bij bedrijven wereldwijd worden de geweldige voordelen van IoT-aanwending erkend en in de meeste gevallen wordt ingezet om het gebruik van de techniek in de hele organisatie.


Internet of things

Echter, meer dan de helft van de verantwoordelijke executives in ondernemingen wereldwijd (55%) zegt dat zijn bedrijf er moeite mee heeft meerwaarde voor de hele organisatie uit IoT-projecten te halen. Velen van hen geven aan meerdere pilots gedraaid te hebben, maar dat ze de strategie missen om de technologie organisatiebreed uit te rollen. Ze vertellen dat de nieuwe technologieën veelal niet de nodige investeringen krijgen of dat het management de initiatieven vaak niet genoeg ondersteunt.

Dit kun je opmaken uit een onderzoek van zakelijk dienstverlener Cognizant en onderzoeks- en adviesorganisatie Forrester naar hoe bedrijven ervoor staan als het gaat om de implementatie van deze nieuwe initiatieven en de redenen waarom IoT-projecten in veel gevallen niet de budgetten en steun krijgen om voorbij de testfase te komen. Aan de studie hebben 550 C-level executives, IT executives, directieleden en managers deelgenomen van bedrijven in Afrika, Europa, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten van Amerika met een jaaromzet tussen 1 miljard en 50 miljard dollar. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘IoT: Powering the Future of Business and Improving Everyday Life’.

Status IoT-implementatie

Dit zijn zes constateringen over de staat van adoptie van het internet of things in het bedrijfsleven, die uit het onderzoek naar voren komen:

  1. Het implementeren van het internet of things is ingrijpend – De meeste executives (52%) ondersteunen het implementeren van verschillende, meerdere IoT-toepassingen en processen. 42 procent zegt bredere toepassingen van meerdere processen over de hele organisatie te plannen. Een voorbeeld hiervan is de implementatie van IoT-toepassingen die data genereren over het ruimtegebruik, om zo de vraag naar bepaalde ruimtes te voorspellen en de gebruikerservaring te verbeteren. Slechts 6 procent van de verantwoordelijken zegt IoT-initiatieven als losstaande toepassingen te zien.
  2. De IoT-investeringen zijn toegenomen en blijven groeien – De investeringen in IoT-toepassingen stijgen. 73 procent van de executives heeft de afgelopen twee jaar méér uitgegeven aan de technologie en bijna een kwart (24%) zegt deze budgetten met meer dan 10 procent te hebben opgekrikt. Ongeveer driekwart (73%) zegt te verwachten dat de stijgingen nog tot tenminste 2022 doorgaan, terwijl slechts 2 procent verwacht dat de uitgaven afnemen.
  3. Analyse en verbetering van processen als motivatie voor het gebruik van het internet of things – Meer dan de helft van beslissingsbevoegden zegt dat het beter gebruiken en analyseren van data in de besluitvorming de voornaamste motivatie voor IoT-initiatieven is. Bijna de helft (47%) ziet mogelijkheden en kansen voor het verhogen van de efficiëntie door het gebruik van data.
  4. Andere motivaties die een sterke interesse in het internet of things aanwijzen – Beslissers noemen daarnaast andere mogelijkheden voor het internet of things in hun organisatie, waaronder het real-time verwerken van data (45%) en de mogelijkheid om kosten te verlagen (43%). Ook het verbeteren van de klantervaring (41%), het verhogen van de medewerkersproductiviteit (40%) en de inzage in hoe klanten producten gebruiken (40%), zijn beweegredenen voor bedrijven om de toepassingen van het internet of things te verkennen.
  5. Inzicht in operations blijft een topprioriteit – Bijna de helft van de executives (46%) zegt vooral meer zichtbaarheid in de processen van operations te willen door geautomatiseerde data te verkrijgen. Iets minder beslissingsbevoegden (45%) zeggen de klantwensen door IoT-data beter te kunnen begrijpen en ongeveer evenveel beslissers (44%) geven aan dat de productperformance beter wordt met een goed gebruik van data. Ook de efficiëntie van machines (41%), een betere compliance (39%), een optimaal gebruik van machines plus andere middelen (37%) en minder downtime (33%) zijn genoemd als positieve gevolgen van de inzet van het internet of things.
  6. Ondanks de investeringen blijft de meerwaarde lastig te zien – Meer dan de helft van de executives (55%) zegt lopende IoT-projecten te hebben die al voorbij de eerste testfase zijn. Toch hebben zij slechts beperkt succes in het behalen of bewijzen van de meerwaarde van de projecten voor de organisatie. Positiever is dat 45 procent zegt wel meerwaarde voor zijn bedrijf te realiseren met de initiatieven. De maakindustrie heeft tot nu toe de significantste successen behaald. Het internet of things zorgt in die branche vaak al voor helderheid in operations en lagere productiekosten.

Digitale revolutie

“Het onderzoek laat vijf factoren zien die het succes van de implementatie van het internet of things voorspellen”, duidt Randal Kenworthy, vice president internet of things & engineering services bij Cognizant. “De strategie van de organisatie en die van de infrastructuur zijn belangrijk, net als de mogelijkheid om de technieken te implementeren in bestaande processen en systemen. Het gebruik van data moet in de organisatie verweven zitten en nieuwe initiatieven moeten worden toegestaan.”

Executives die op die vijf punten hoog scoren, rapporteren ook meer succes met het opschalen van IoT-initiatieven. Dit onderzoek onderschrijft onze visie op het internet of things in het bedrijfsleven. De toepassingen kunnen namelijk op korte termijn meetbare bedrijfsvoordelen leveren, maar moeten vooral ook worden geïntegreerd in het langetermijnplan van een organisatie. Het internet of things moet een onderwerp van gesprek zijn in elke boardroom, voor ondernemingen die businessmodellen bouwen in deze digitale revolutie.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie