Naar inhoud

De individuele kwetsbaarheid dijt verder uit op social media

Als je nog nooit gehoord hebt van analyse-tools als CrystalKnows, leef je wellicht in de overtuiging dat alleen door onrechtmatige verzameling van data op social media jouw werkelijke identiteit openbaar kan worden. Maar niets is minder waard. Tijd dus om stil te staan bij de manieren waarop je jezelf blootstelt aan de gevaren van internetgebruik. Zo is het bijvoorbeeld al jaren bekend dat je bij een sollicitatie afgerekend kan worden op berichten en foto’s die je op social media hebt gedeeld. Door middel van analysetechnologie voor big data kan er zelfs nog meer gevoelige informatie over je ontdekt worden. Maar hoe zit dat precies?

Traceren van ideologische groepen

Onderzoeker Fredrik Erlandsson van het Zweedse Blekinge Institute of Technology heeft een methode ontwikkeld om te traceren in welke kringen mensen zich begeven. En hiermee worden niet alleen vriendenkringen bedoeld. Door alle beschikbare data van social media samen te voegen is het namelijk mogelijk om mensen in te delen op politieke en religieuze overtuigingenideologische groepen. Dit zijn opvattingen die mensen vaak niet aan de grote klok willen hangen.

Met zijn onderzoek heeft Erlandsson dus een effectieve manier gevonden om op grote schaal menselijke interacties in kaart te brengen. Dit heeft hij gedaan door 280 miljoen openbare berichten te verzamelen van Facebook, waaronder 35 miljard vind-ik-leuks en 5 miljard reacties. Deze data zijn afkomstig van 700 miljoen gebruikers. De analyse is het grootste voorbeeld van dataverzameling op social media voor onderzoeksdoeleinden.

Verschillende toepassingen

Het onderzoek is niet gericht geweest op een specifieke toepassing, maar volgens Erlandsson zijn er meerdere te onderscheiden: “Zoals het opsporen van geradicaliseerde individuen of groeperingen op het gebied van politiek en religie. Of het traceren van de manier waarop nepnieuws verspreid wordt.”

Maar de methode kan ook op verkeerde manieren gebruikt worden. “Een belangrijk aspect van het onderzoek is dat de persoonlijke integriteit van mensen in het geding is als ze veel informatie over zichzelf op social media plaatsen”, stelt Erlandsson. “En dit is voornamelijk het geval bij openbare groepen.”

Politiek nieuws

Het belang van dit onderzoek wordt onderstreept door de huidige trend dat social media steeds vaker als bron wordt gebruikt voor politiek nieuws. Deze ontwikkeling zorgt er ook voor dat er meer vragen ontstaan over het waarheidsgehalte van die berichten. Onderzoekers Bert Jan Brands, Todd Graham en Marcel Broersma van de Rijksuniversiteit Groningen hebben dit fenomeen onderzocht op Twitter. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het rapport 'Social Media Sourcing Practices: How Dutch Newspapers Use Tweets in Political News Coverage'.

Ze zijn tot de conclusie gekomen dat, hoewel deze ontwikkeling kan betekenen dat kranten meer alternatieve bronnen gaan gebruiken, dit momenteel niet het geval is. De meeste tweets waaraan gerefereerd is, zijn afkomstig van politici met als voornaamste doel hun eigen politieke agenda te ondersteunen.

Toch zijn er ook enkele voorbeelden te noemen van individuen die met slechts één enkele tweet onder de publieke aandacht komen en daar de negatieve gevolgen van dragen. Zo zijn er in december 2017 bijvoorbeeld nog verschillende mensen bedreigd vanwege hun mening over Zwarte Piet. Nu het steeds makkelijker wordt om data op grote schaal te verzamelen, moeten mensen, bedrijven en organisaties dus voorzichtiger zijn met wat ze op social media plaatsen

De auteur is werkzaam als contentmarketeer bij Pulse Media Online, een uitgeverij die onder andere verantwoordelijk is voor het platform Mijn Zakengids.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie