Naar inhoud

De ingrijpende voordelen van 2 uur doodse stilte per werkdag

In het streven naar openheid en transparantie zijn in veel kantoorgebouwen de separate kantoorruimtes verdwenen. Maar kantoortuinen en persoonlijke productiviteit, dat is vaak een drama. Je verliest per dag ruim 1,5 uur aan productiviteit. En je concentratie duurt hoogstens 11 minuten. Kantoorherrie is stressvol en je kunt er ziek van raken. 2 uur doodse stilte per dag blijkt de beste remedie om mentaal vitaal te blijven. De voordelen van stilte gaan bovendien verder.

Dikke kans dat je ook in een kantoortuin werkt. Voor mijzelf heeft het nooit gewerkt. Je kent het wel. Eindeloos gebel of irritant geklets van collega’s om je heen. Of geroezemoes en gejoel. Terwijl je onder grote tijdsdruk iets probeert af te maken. Ik ben het productiefst als ik alleen werk. Volgens wetenschappers zijn kantoortuinen dan ook ongezond.

Lawaaistress

Achtergrondlawaai en afleiding blijken voor een explosie aan stresshormonen te zorgen. Van al die lawaaistress gaat je bloeddruk omhoog. Het is slecht voor je hart. En je kunt er slaapproblemen van krijgen. Ik vind het schrikbarend dat kantoortuinen zelfs tot 62 procent meer ziekteverzuim leiden. En dat terwijl de oplossing eigenlijk doodsimpel is. Regel dagelijks een stevige portie stilte voor jezelf.

Doodse stilte

Je brein heeft dagelijks 2 uur stilte nodig om te herstellen. Volgens wetenschappers is deze hersteltijd met name goed voor je geheugen. Het helpt vooral als je helemaal alleen bent. Boek dus schaamteloos en zo vaak mogelijk die stilteruimtes, hoe bedenkelijk jij jouw collega’s ook ziet kijken. Maar wat nou als je jezelf nergens op kantoor kunt terugtrekken?

Alles uit

Zet dan in ieder geval je telefoon en e-mail een paar uur uit. Uit onderzoek blijkt dat we om de 12 minuten op onze smartphone kijken. Die afleiding is killing voor je energie en concentratie. Onze prefrontale cortex blijkt overuren te draaien. Daardoor worden we minder creatief in de oplossing van problemen of het nemen van beslissingen. Maar dat neemt de lawaaistress nog niet weg.

Muziek aan

Schakel je telefoon in de vliegtuigstand. En zet muziek aan. Pak niet de playlist met je eigen favoriete tunes. Maar stel er eentje samen met langzame muziek. Neurowetenschappers hebben uitgezocht dat deze muziek het meest rustgevend is.

Marconi Union – Weightless

Rustig tempo

Kies tunes met een tempo van circa 50 tot 60 beats per minuut. En selecteer muziek met zo weinig melodie erin. Je brein kan zich daardoor uitschakelen. Omdat het niet de hele tijd probeert te voorspellen wat er aan melodie nog volgt, stellen onderzoekers. Daardoor dalen je hartslag en bloeddruk dalen. En wat als dit niet helpt? Gebruik dan oordoppen.

Focus houden

Of ga naar buiten en doe dat bij voorkeur alleen. In stilte kom je beter los van stressvolle werksituaties. Het helpt ook om sneller te horen wat je intuïtie zegt. Bijvoorbeeld rond vragen over je persoonlijke ontwikkeling. Wat drijft je in jouw werk? Krijg je er nog steeds energie van? Zelf houd ik altijd een klein notitieboekje bij de hand om zulke ingevingen op te schrijven. Op die manier houd ik focus en blijf ik productief.

Folkert Oosting is mental coach voor professionals.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie