Naar inhoud

De inkoopprijs van een spijkerbroek is bijna 33 euro te laag

De spijkerbroek is hét symbool van individuele expressie en vrijheid. Maar in de productieketen van spijkerbroeken gaat nog veel mis: arbeiders die onvoldoende loon krijgen en onder slechte condities werken en het milieu dat onnodig belast wordt. Eigenlijk moet de inkoopprijs voor een spijkerbroek fors hoger liggen. Een retailer moet namelijk bijna 33 euro meer betalen voor een spijkerbroek als de verborgen kosten in rekening worden gebracht.

Dit blijkt uit berekeningen die uitgevoerd zijn door adviesbureau Impact Institute in opdracht van ABN AMRO. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘De verborgen kosten van een spijkerbroek – True pricing in de jeansketen’.

Negatieve gevolgen productiemethodes geen onderdeel prijskaartje spijkerbroek

De onderzoekers hebben een typische productieketen van een spijkerbroek doorgelicht: van katoenplantages en denimweverijen in India via spijkerbroekfabrieken in Bangladesh tot en met het transport naar de Europese afzetmarkten. Zij hebben op basis van die informatie de true price gap berekend: het verschil tussen de inkoopprijs die retailers betalen en de werkelijke totale productiekosten, inclusief milieukosten en de impact op de lokale samenleving. Deze kosten – zoals watervervuiling en waterverbruik, ongeoorloofde en daardoor goedkopere arbeid of zelfs gedwongen arbeid en kinderarbeid – worden nu niet betaald.

Aanbevelingen om de productie duurzamer te maken voor mens en milieu

De onderzoekers maken deze verborgen kosten inzichtelijk én doen aanbevelingen, waardoor de kosten realistischer worden. De opdrachtgever van het onderzoek hoopt dat modebedrijven gestimuleerd worden door deze methodiek en zich nog meer inspannen om aan de slag te gaan met verduurzaming van de keten. Dat kan bijvoorbeeld door in de productielanden vanuit een lange-termijnrelatie samen met fabrikanten, overheden en maatschappelijke organisaties de productieprocessen beter in te richten. Voor een enigszins hogere prijs moet het mogelijk zijn om een realistisch geproduceerde spijkerbroek in te kopen. Ook de Nederlandse consument krijgt door het rapport inzicht in de kostenopbouw van een spijkerbroek. “Consumenten verlangen meer transparantie en de true price-methodiek geeft hen inzichten waarmee ze betere keuzes kunnen maken”, zegt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO.

Klanten ondersteunen om duurzaam te ondernemen

Duurzaam ondernemen heeft de toekomst. ABN AMRO wil ondernemers, ook de winkel- en modebedrijven, helpen om de transitie naar een duurzamer bedrijfsmodel te maken. Methodes die de maatschappelijke kosten van producten in euro’s zichtbaar maken, vormen daarbij een goed hulpmiddel. De verwachting is dan ook dat de toepassing van true pricing in de komende vijf jaar in alle sectoren van de economie sterk toeneemt. Dit komt door het groeiende bewustzijn dat grondstoffen schaarser worden, arbeiders fair beloond moeten worden en mensen zuinig met het milieu moeten omgaan. “True pricing helpt retailers om lange-termijnrelaties met hun producenten aan te gaan”, aldus Henk Hofstede. “Dit om samen goede afspraken te maken en ervoor te zorgen dat deze afspraken worden nageleefd, zodat een eerlijke inkoopprijs betaald wordt.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie