Naar inhoud

De inrichting van het anderhalve-meter-kantoor in Nederland

Na de intelligente lockdown die bijna twee maanden heeft geduurd, keert Nederland langzaamaan weer naar kantoor terug. Alhoewel vanuit huis werken bij meer bedrijven dan voorheen ook na de crisis wordt gefaciliteerd, betekent dat nog niet dat het kantoor kan worden opgedoekt. Een gezamenlijke werkplek blijft cruciaal voor elke organisatie waarin mensen samenwerken. En of je nu al terug op kantoor bent of dit later doet, het kan alleen onder één absolute voorwaarde: veilig.

Het draait met name om anderhalve meter afstand houden – het moet op de parkeerplaats, in hallen, gangen, kantoortuinen, meeting rooms, in liften en op trappen. Het tijdelijke normaal gaat verder dan alleen de bureaus op voldoende afstand van elkaar zetten en brengt serieuze uitdagingen met zich mee voor organisaties. Hoe zorg je dat je goed bent voorbereid en medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt?

Anderhalve-meter-kantoor

Neem in je protocol náást de hygiënische aspecten – zoals desinfecterende handgel en het ontsmetten van werkplekken – in elk geval deze vijf tips van technologiebedrijf Ricoh mee.

1. Signing via led-verlichting

Zorg in het nieuwe anderhalve-meter-kantoor allereerst voor professionele signing die direct in het oog springt. Met signing kun je looproutes bepalen. Besteed hierbij ook aandacht aan de materiaalkeuze. Denk aan pijlen voor looprichtingen of rolbanners met de oproep om afstand te houden. Zo kun je via grote cirkels in het tapijt duidelijk maken tot welke afstand collega’s elkaar mogen benaderen. Organisaties kunnen bijvoorbeeld ook gebruik maken van led-verlichtingsdisplays bij een werkplek, met rood licht als teken dat een werkplek bezet is, oranje licht als teken dat een werkplek zojuist gebruikt is en schoongemaakt moet worden of groen licht als teken dat een werkplek beschikbaar en veilig voor gebruik is.

2. Werkplekken reserveren

Het anderhalve-meter-kantoor heeft een forse impact op het aantal beschikbare werkplekken op kantoor. Om zicht te krijgen op de kantoorcapaciteit zijn online anderhalve-meter-rekentools beschikbaar. Zo’n tool berekent het aantal bruikbare werkplekken en het aantal medewerkers dat tegelijk veilig in het anderhalve-meter-kantoor kan werken. Ook zijn er diverse applicaties gelanceerd of aangepast die medewerkers in staat stellen om – voordat ze van huis naar kantoor gaan – een werkplek te reserveren. Op deze manier moeten medewerkers meer plannen. Het is straks namelijk niet meer vanzelfsprekend dat voor iedereen een plek op kantoor beschikbaar is.

3. Virtuele receptionist

Om voor een veilige maar persoonlijke ontvangst op kantoor te zorgen, is het mogelijk om een virtuele receptionist in te schakelen. In zo’n geval maken organisaties gebruik van een systeem voor de ontvangst van bezoekers en medewerkers, maar dan met een aantal extra’s – zoals een risicotoets aan de hand van enkele korte vragen, een zeep- of alcoholdispenser waarmee bezoekers hun handen kunnen ontsmetten en een printer voor bijvoorbeeld het printen van een toegangsbadge.

4. Thuiswerken faciliteren

Het nieuwe normaal betekent ook dat je het thuiswerken maximaal dient te faciliteren. Medewerkers moeten thuis én op kantoor dezelfde user experience ervaren. Dit faciliteer je onder meer door processen te digitaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het digitaliseren van documenten. Zo hebben medewerkers altijd en overal de essentiële informatie bij de hand en kunnen ze op deze manier zowel thuis als op kantoor prettig werken. Dit is een must als zij steeds meer en vaker afwisselen van werkplek.

5. Interactieve displays

Ook kun je interactieve displays in meeting rooms plaatsen. Hiermee stel je medewerkers in staat om via een persoonlijke batch of via de cloud al hun documenten en presentaties op te roepen die zij thuis hebben voorbereid. Dankzij deze interactieve displays hoeven zij niet langer hun documenten en apparatuur fysiek mee te nemen. Zo transformeer je met de juiste beheersoftware elke meeting room tot een productieve ruimte waar medewerkers flexibel kunnen werken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie