Naar inhoud

De integratie van in-app-campagnes in de marketingstrategie

Mobile shopping wordt steeds populairder in Nederland. Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK en kennisnetwerk ShoppingTomorrow blijkt dat 66 procent van de Nederlandse onlineshoppers aankopen via zijn smartphone doet. Daarnaast laten andere onderzoeken zien dat 85 procent van de consumenten liever mobiele apps gebruikt dan websites. Ook wordt 87 procent van de smartphonetijd besteed in apps, met een gemiddelde van drie uur per dag.

De voorkeur voor apps is geen verrassing. Mensen gebruiken hun smartphone namelijk voortdurend meer en applicaties bieden een geoptimaliseerde interface en een duidelijke functionaliteit. Zo voorzien apps consumenten van een snellere en prettigere ervaring. Momenteel draait circa 50 procent van de shoppingapps in Europa retargeting-campagnes. Waarom dien ook jij voor deze marketingstrategie te kiezen? Dit zijn drie redenen.

1. Conversie en aantal verkopen vergroten

Smartphonegebruikers wereldwijd besteden naar schatting 87 procent van hun tijd in mobiele apps. Dat is jaarlijks 18 miljard uur voor alleen e-commerceapps. In 2024 bereiken de uitgaven gedaan in mobiele apps naar verwachting 171 miljard dollar per jaar. Dit is een grote stijging ten opzichte van 2019, toen 85 miljard dollar werd uitgegeven. Deze groei is belangrijk voor elke onderneming met een app als het gaat om in-app-retargeting-conversies.

Uit een onderzoek van IT-dienstverlener AppsFlyer blijkt dat deze retargeting-conversies vorig jaar 50 procent besloegen van de totale marketingconversies van bedrijven. En apps die in zowel het eerste kwartaal van 2018 als datzelfde kwartaal van 2019 retargeting-campagnes draaiden, hadden een tot wel 63 procent hogere omzet – bijna 50 procent meer dan apps waarvoor niet in retargeting was geïnvesteerd.

2. Inactieve gebruikers wakker schudden

Merken moeten ervoor zorgen dat hun app vanaf het begin voorziet in een prettige klantbeleving. Dit kan betekenen dat ze diepgaand inzicht moeten krijgen in de behoeften van hun gebruikers, om zo een effectief ontwerp van de user experience te creëren. Ook is het essentieel om gerichte marketingacties en deep links toe te passen, waardoor gebruikers in de app blijven en betrokken blijven bij het merk. Maar het allerbelangrijkste is misschien wel dat merken de gebruikers op de eerste plaats zetten en daarna pas denken aan de – zware – concurrentie.

Hoewel de mobile-e-commercemarkt in 2021 73 procent van de totale e-commercemarkt beslaat, blijft het lastig om ervoor te zorgen dat je gebruikers betrokken blijven bij je app. Slechts 4,5 procent van de gebruikers keert terug naar een app na de eerste 30 dagen na installatie. Het is dan ook essentieel de behoeften van een gebruiker te begrijpen en te voorspellen op basis van de eerste interactie om loyaliteit op te bouwen.

Onderzoeken bevestigen dat retargeting-campagnes de retentiecijfers op de lange termijn vergroten. Een retentiecijfer is het percentage gebruikers dat een app nog steeds gebruikt na een aantal dagen nadat ze de app hebben geïnstalleerd. Apps met een gemiddeld tot hoog aandeel in retargeting-conversies krijgen 60 procent hogere retentiecijfers. Het uiteindelijke resultaat is 3,3 keer zo veel conversies binnen apps die wereldwijd retargeting-campagnes draaien, maar ook meer betrokken appgebruikers en meer merkloyaliteit.

3. Appgebruik optimaliseren

Een gebruiker bezoekt gemiddeld 20 apps per maand. Een organisatie kan hierop inspelen door gebruikers te bereiken als ze het nieuws bekijken, games spelen in andere apps of als ze social media of berichtenapps gebruiken. Hoe? Stel dat een gebruiker van je app zijn gevulde winkelmandje verlaat door de app te sluiten en niet op tijd terugkomt. Een in-app-retargeting-campagne bereikt die gebruiker opnieuw wanneer hij andere apps opent, namelijk door een advertentie te tonen van bijvoorbeeld het product dat nog in zijn winkelmandje in jouw app zit.

Tegenwoordig kan geavanceerde technologie zelfs de behoeften en koopintenties van een gebruiker voorspellen en productcategorieën of producten tonen die ze niet eerder gezien hebben. Met in-app-retargeting reactiveer je je gebruikers in andere apps en zijn zij terug te lokken naar een specifiek, gepersonaliseerd productaanbod in jouw app.

Merken moeten zich voorbereiden op de concurrerende omgeving door te kiezen voor slimme technologieën en trusted leveranciers van oplossingen. Wanneer je investeert in in-app-retargeting, zijn de resultaten bijvoorbeeld nog gunstiger als je kiest voor een dynamische campagne die gebruikers kan segmenteren en context begrijpt.

Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 stegen de uitgaven aan mobile advertising in hetzelfde kwartaal van 2020 met 71 procent – ondanks de economische impact van de COVID-19-pandemie. Naar verwachting worden de mondiale uitgaven in mobiele apps in 2024 dus 171 miljard dollar en is 39 procent van de marketeers van grote merken van plan het marketingbudget in 2020 te verhogen. Daarnaast geeft 49 procent aan 75 procent van zijn budget aan mobiele apps te besteden, vergeleken met 40 procent in 2019.

Het leeuwendeel van de merken bereidt zich nu voor op promotieperioden zoals Black Friday en plant grote investeringen in gebruikersacquisitie en nieuw verkeer. Maar met de volledige customer journey in het achterhoofd, dienen marketeers ook voorbereidingen te treffen op de reactiveringsactiviteiten na afloop van dergelijke periodes.

Tomasz Hada is business development director Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bij marketingtechnologiebedrijf RTB House.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie