Naar inhoud

De integriteit van de communicatie onder druk door fake news

Hoewel de wereld momenteel moord en brand schreeuwt over fake news, is deze vorm van desinformatie natuurlijk van alle tijden. De opkomst van social media heeft echter gezorgd voor een toename van nepnieuws, geproduceerd door trollenlegers in digitale bunkers. Inmiddels durft nog maar 10 procent van de communicatieprofessionals in Nederland bedrieglijk nieuws in te zetten als communicatie-instrument. 67 procent van hen geeft aan dit onzuivere instrument nooit te gebruiken en een behoorlijke groep (22%) heeft geen mening over dit onderwerp.

Dit leert een onderzoek onder 445 marketing- en communicatieprofessionals, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van marketingcommunicatiebureau Marcommit. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Aan kop! De marketing- en communicatietrends van de toekomst’.

Inzet van fake news

De studie leert dat 12 procent van de marketing- en communicatieprofessionals zelf al eens slachtoffer is geweest van fake news. 70 procent heeft nog nooit te maken gehad met deze vorm van desinformatie en verwacht ook niet dat dit in de toekomst gebeurt. 69 procent heeft een duidelijke afkeer van nieuwsberichten die een loopje nemen met de waarheid en geeft aan dat organisaties die nepnieuws inzetten bij journalisten op een zwarte lijst behoren.

Integriteit onder druk

Van de communicatieprofessionals die aangeven fake news in te durven zetten, is de meerderheid (33%) werkzaam in de IT-sector. Het onderwijs (87%), de bouw (73%), het transport en de logistiek (72%) en de overheid (69%) zijn het voorzichtigst en durven dit niet aan. Verder is 47 procent van mening dat de integriteit van professionals op het gebied van public relations steeds meer onder druk komt te staan door nepnieuws. De meerderheid ziet hier dus nog geen probleem in.

Authenticiteit waarborgen

“In de constante race om nieuws als eerste naar buiten te brengen, wordt het steeds belangrijker om de authenticiteit van berichten te waarborgen”, stelt Roy Roelofs, algemeen directeur van Marcommit. “Als PR-bureau sta je vaak dichtbij het nieuws en begeef je je in een soort poortwachtersrol. Niet alleen moeten wij en onze vakgenoten bepalen of informatie nieuwswaardig genoeg is om met de wereld te delen, maar ook of deze betrouwbaar en te verifiëren is.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Marcommit.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie