Naar inhoud

De introductie van digital first huisartsenzorg in Nederland

De uitbraak van de COVID-19-pandemie heeft op talloze fronten de digitale transformatie in een stroomversnelling gebracht. Het thuiswerken is in verschillende sectoren de nieuwe standaard geworden en alle generaties – van jong tot oud – hebben het gemak van e-commerce ontdekt. Bovendien is gebleken dat de overgang naar virtueelonderwijs wel degelijk soepel kan verlopen. Ook is duidelijk geworden dat een significant deel van de consulten in de gezondheidszorg via digitale kanalen mogelijk is.

Daarom opent DocLine op 1 september 2020 in Utrecht de eerste digital first huisartsenpraktijk in Nederland. Dit is een concept van zorgaanbieder Arts en Zorg die momenteel aan bijna 200.000 patiënten eerstelijnszorg levert, vanuit 28 gezondheidscentra en praktijken verspreid over heel Nederland. De betrokken huisartsen koppelen uitgebreide digitale zorgverlening aan een goed uitgeruste, maar kleinere praktijkruimte.

Digital first huisartsenpraktijk

“Steeds meer patiënten willen contact met een huisarts op een voor hen prettig moment, zonder daarvoor naar de praktijk te hoeven komen”, duidt Nicole van der Meulen-Diebels, eindverantwoordelijke van DocLine. “Fysieke eerstelijnszorg verdwijnt zeker niet, maar meer dan de helft van de consulten kan prima op afstand plaatsvinden. Dat hebben we door de uitbraak van het coronavirus ook kunnen ervaren. Daarom kiezen wij in eerste instantie voor digitaal en pas fysiek als dat echt nodig is.”

Doelgroepgerichte huisartsenzorg

“De huidige eerstelijnszorg biedt patiënten nog weinig keuze in tijd, plaats en soort van zorg. Wij geloven juist in doelgroepgerichte zorg, waarbij patiënten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer zij contact hebben met een huisarts. Onze patiënten zijn voortaan in staat op ieder moment van de dag in een digitale omgeving vragen te stellen, een afspraak te maken, medicijnen aan te vragen, laboratoriumuitslagen te bekijken en hun medisch dossier in te zien. Het eerste consult met een huisarts vindt via videobellen of telefonisch plaats – zonder tussenkomst van een doktersassistent.”

Zorg op afstand aanbieden

“Wanneer het noodzakelijk is, volgt er een fysiek consult op de praktijk. Daarnaast worden de huisartsen van onze praktijken ondersteund door een professioneel team van huisartsen en assistenten die buiten de reguliere praktijkuren de zorg op afstand overnemen. Hierdoor hebben patiënten de hele week – ook 's avonds en in het weekend – de mogelijkheid om een huisarts te spreken of via chat eenvoudige zorgvragen te stellen.”

Eerstelijnszorg toe aan vernieuwing

De eerstelijnszorg staat tegenwoordig zwaar onder druk in Nederland. Er zijn niet genoeg opvolgers voor huisartsen die nu met pensioen gaan. Dat geldt met name in krimpgebieden. In grote steden ontstaan tekorten aan doktersassistenten en verpleegkundigen. En intussen verandert de zorgvraag en neemt deze alleen maar toe. Om die vraag op te vangen, krijgen huisartsen er meer taken bij. Tegelijkertijd verwachten patiënten steeds meer flexibiliteit en een nog betere dienstverlening.

Inzet van digitale mogelijkheden

"Als we over vijf jaar nog dezelfde goede kwalitatieve huisartsenzorg willen hebben in Nederland, moeten we nu gebruikmaken van de digitale mogelijkheden”, stelt Nicole van der Meulen-Diebels. “Binnen ons concept zijn we in staat de toenemende vraag naar eerstelijnszorg beter het hoofd te bieden, waardoor we op langere termijn bijdragen aan het toegankelijk houden van goede eerstelijnszorg.”

Eerste digitale praktijk in Utrecht

De eerste digital first praktijk opent op 1 september 2020 in Utrecht de virtuele deuren. Gezondheidscentrum Galgenwaard wordt dan officieel DocLine Utrecht. De digitale aanpak en de ondersteuning van Arts en Zorg stellen de organisatie in staat snel nieuwe praktijken in Nederland te openen en meerdere innovaties toe te voegen aan de dienstverlening.

Gebruik van artificial intelligence

Zo wordt er in de toekomst gebruikgemaakt van artificial intelligence (AI), zodat patiënten zelf kunnen ontdekken wat er aan de hand kan zijn. Ook werkt de zorgaanbieder aan de integratie van een ‘digitale dokterstas’. Hierdoor kan een huisarts op afstand bijvoorbeeld meeluisteren en kijken naar het hart, de longen, de keel, de huid, de oren of de ogen en zo een volledig huisartsenconsult op afstand uitvoeren.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie