Naar inhoud

De invloed en revolutionaire kracht van smileys en emoji’s

Smileys en emoji’s worden gebruikt om intonatie aan een geschreven boodschap te geven. Het geschreven woord kent namelijk een duidelijke beperking in vergelijking met gesprekken in real life: de lichaamstaal en de intonatie ontbreken. In onze eigentijdse communicatie via smartphones en social media maken we inmiddels veelvuldig gebruik van deze emoticons om onze berichten te verduidelijken. De beeldtekens zijn zo’n vast onderdeel van de communicatie geworden dat 17 juli 2018 – vandaag dus – is uitgeroepen tot ‘World Emoji Day’.

Kracht smileys en emoji’s

Deze mijlpaal bevestigt de invloed en revolutionaire kracht van smileys en emoji’s. Over de oorsprong van deze communicatievorm bestaan verschillende opvattingen. In een van de duidingen speelt Nicolas Loufrani de hoofdrol. Hij heeft als zoon van Franklin Loufrani, de maker van mogelijk de eerste smiley, het beeldteken als merknaam vastgelegd.

Nicolas Loufrani

Oneindige mogelijkheden

De smiley is pas echt een beeldmerk geworden op het moment dat andere emoties zijn toegevoegd aan het goedlachse icoontje. Daarnaast is het icoontje driedimensionaal gemaakt waardoor de eerste grafische emoticons zijn geboren. De mogelijkheden zijn destijds oneindig geworden, hetgeen in 1999 heeft geresulteerd in een Smiley-woordenboek. Het woordenboek bevat maar liefst 3.645 pictogrammen in verschillende categorieën zoals emoties, bijvoeglijke naamwoorden, werkwoorden, voorwerpen en dieren.

Mijn idee voor smileys was simpelweg om een nieuwe, universele taal te creëren die tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk was. Ongeacht leeftijd, taal, geslacht, ras of religie.

Universele en toegankelijke taal

“Mijn idee voor smileys was simpelweg om een nieuwe, universele taal te creëren die tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk was”, zegt Nicholas Loufrini. “Ongeacht leeftijd, taal, geslacht, ras of religie.” Zijn visie is gebruikt om iets absoluut unieks te creëren: een nieuwe vorm van beeldtaal die voor iedereen begrijpelijk is, waarbij de smileys centraal staan.

Commercieel succesvolle koers

Met 420 miljoen dollar aan licentie-inkomsten heeft The Smiley Company, met Nicolas Loufrani aan het roer, een commercieel succesvolle koers uitgezet. De smiley heeft op tienduizenden producten gestaan, die wereldwijd worden geproduceerd door meer dan 800 licentiehouders. In de 21 jaar dat het bedrijf bestaat, zijn er miljarden dollars aan detailhandelsverkopen met de smiley gegenereerd.

Actueel overzicht smileys

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie