Naar inhoud

De invloed van COVID-19 op de beleving van Kerstmis in 2020

Kerstmis krijgt dit jaar een andere invulling dan gewoonlijk in Nederlandse huishoudens. Grote familiebijeenkomsten en restaurantbezoeken zijn in 2020 uitgesloten en er mogen maximaal drie gasten worden uitgenodigd voor het kerstdiner. Bewust van de bijzondere omstandigheden is 52 procent van de Nederlanders attenter dan anders tijdens het kerstfeest en heeft meer aandacht voor elkaar. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de cadeaus die zij hebben gekocht voor hun dierbaren. Daar hebben ze meer tijd en moeite in gestoken dan voorgaande jaren.

Dat blijkt uit een onderzoek 16.000 volwassen consumenten, afkomstig uit 15 verschillende Europese landen. De studie is november 2020 uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Fly Research in opdracht van betaaltechnologiebedrijf Mastercard. Hoewel er door 45 procent van de shoppers na een uitdagend jaar deze kerst minder wordt uitgegeven, zegt 39 procent wel meer persoonlijke aandacht te geven aan het kiezen van cadeaus. Maar liefst 71 procent van de Nederlanders geeft aan dat het jaar 2020 hem heeft herinnerd aan de belangrijke zaken in het leven.

Bewust winkelen

Al voor de strenge lockdown dachten Nederlanders anders na over waar ze dit jaar zouden winkelen voor de feestdagen. Een ruime meerderheid (55%) koos op dat moment heel bewust voor specifieke winkels. Zo winkelde precies de helft lokaal als een manier om de gemeenschap in de directe omgeving te ondersteunen. Een derde (33%) gaf aan cadeaubonnen te kopen bij lokale kleine bedrijven, 51 procent kocht zijn hun boodschappen voor kerst bij een plaatselijke winkel en 37 procent was van plan een kerstdiner te bestellen bij een lokale ondernemer in de buurt.

Top 10 geschenken

Zelfgemaakte cadeaus (32%), ervaringsgeschenken om samen tijd door te brengen (29%) en gepersonaliseerde fotoboeken of ingelijste foto’s (22%) staan bovenaan de lijst met meest persoonlijke geschenken voor 2020, gevolgd door wellnessgeschenken (20%) en zelfgeschreven gedichten of verhalen (20%). De top 10 van persoonlijke geschenken die Nederlanders dit jaar van plan zijn te geven, bestaat uit:

  1. Zelfgemaakte cadeaus (32%)
  2. Ervaringsgeschenken om samen tijd door te brengen (29%)
  3. Gepersonaliseerde fotoboeken of ingelijste foto’s (22%)
  4. Wellnessgeschenken (20%)
  5. Zelfgeschreven gedichten of verhalen (20%)
  6. Gepersonaliseerde decoraties (19%)
  7. Schilderijen of illustraties (13%)
  8. Matchende kleding (11%)
  9. Handgemaakte kaarsen (10%)
  10. Zelfgemaakte bordspellen (9%)

Meer persoonlijke wensen op kerstkaarten door COVID-19

‘Prettige kerstdagen!’ Dat is waarschijnlijk de wens die het meeste geschreven wordt op kerstkaarten. Maar volgens 59 procent van de Nederlanders is de COVID-19-pandemie een goede reden om kerstgroeten dit jaar wat persoonlijker te maken. Dat is een opvallende stijging, want vorig jaar schreef nog maar 32 procent een persoonlijke kerstwens waar wat meer tijd in gestoken was. Dit leert een onderzoek dat marktonderzoeksbureau MarketResponse heeft uitgevoerd in opdracht van kaartenwebshop Kaartje2go.

Vorig jaar schreef nog ongeveer twee derde van de Nederlanders die kerstkaarten versturen een niet-persoonlijke boodschap op een kaart. 50 procent koos voor een algemene tekst als ‘Prettige kerstdagen’ en 15 procent krabbelde alleen zijn naam op de kerstkaart. 14 procent van de mensen die dit jaar van plan zijn kerstkaarten te versturen, is door de pandemie niet per se eerder geneigd een persoonlijke boodschap op het kerstkaartje te schrijven.

Van de Nederlanders die kerstkaarten versturen, geeft bijna de helft aan dat de pandemie van invloed is om dat te doen. Vooral jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar vertellen dit. In deze groep geeft ruim twee derde (68%) aan dat de wereldwijde epidemie hier invloed op heeft. Dat is bijna twee keer zo veel als de 65-plussers die kerstkaarten versturen, van wie 35 procent aangeeft dat dit beïnvloed wordt door de actuele omstandigheden. Ouderen zijn sowieso al eerder geneigd om in de aanloop naar Kerstmis kaarten te sturen.

“Wij verwachten in elk geval een recordaantal kerstkaarten te versturen in deze decembermaand”, vertelt Mark van Kasteren, chief marketing officer bij Kaartje2go. “Door de pandemie zijn Nederlanders dit jaar veel eerder met kerst bezig. Dat zien we ook aan het aantal kerstkaartbestellingen. Nederlanders bestellen hun kerstkaarten dit jaar veel eerder dan normaal. In vergelijking met vorig jaar gingen er begin december al ruim de helft meer kaarten door onze machines.”

Uit een analyse van de data van de kaartenwebshop blijkt dat Flevolanders net als vorig jaar de meeste kerstkaarten ontvangen. Ook inwoners van Drenthe en Zeeland horen de brievenbus vaak klepperen in de aanloop naar kerst in 2020. De deurmatten in Zuid-Holland liggen het minst bezaaid met kaarten. En van alle gemeenten in Nederland kunnen de inwoners van Schiermonnikoog de meeste kerstkaarten verwachten.


Lokale gemeenschap

“Voor velen van ons ziet Kerstmis er dit jaar ongetwijfeld heel anders uit dan gewoonlijk”, stelt Mark Barnett, president Europa bij Mastercard. “De feestdagen zijn altijd al een groot winkelmoment geweest. Aangezien 2020 echter een uitdagende tijd voor iedereen is, is het hartverwarmend om te zien dat mensen in heel Europa meer tijd en persoonlijke aandacht besteden aan hun kerstcadeaus. Kleine bedrijven vormen de ruggengraat van de Europese economie, dus lokaal winkelen deze kerst maakt een groot verschil. Dat geldt niet alleen voor het heropbouwen van de lokale gemeenschap, maar ook voor de economie als geheel.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie