Naar inhoud

De invloed van COVID-19 op de verkoopprestaties in Nederland

Nederlandse ondernemingen hebben als gevolg van de COVID-19-pandemie en de daaruit voortkomende intelligente lockdown hun handel aanzienlijk zien teruglopen in maart, april en mei van 2020. Vanaf juni van dit jaar presteren bedrijven in Nederland echter beter dan organisaties in de andere markten, zoals de Verenigde Staten van Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Dit komt door een hogere omzetconversie.

Dat blijkt uit een grootschalige analyse van data over de periode van januari tot en met juni 2020 van ruim 70.000 bedrijven die gebruikmaken van het platform van HubSpot, een IT-dienstverlener die zich richt op inbound marketing, sales en customer service. Het onderzoek is uitgevoerd om de invloed van de coronacrisis op marketing en sales te beoordelen.

Invloed COVID-19 op verkoopprestaties

Nadat de World Health Organization (WHO) op 11 maart 2020 COVID-19 officieel tot pandemie verklaarde, zag Nederland het aantal mensen dat besmet was met het coronavirus sterk toenemen en lieten bedrijven grote delen van hun personeel vanuit huis werken. Vanaf dat moment was een aanzienlijke toename van de verkoopactiviteiten van Nederlandse bedrijven te zien. De verkoopafronding nam echter af, doordat de beperkingen van de COVID-19-pandemie van invloed waren op de economie.

Enorme toename van het aantal sales-e-mails

Het aantal e-mails dat door verkoopmedewerkers in Nederland werd verstuurd, steeg in maart van dit jaar met maar liefst 185 procent ten opzichte van diezelfde maand in 2019. Die trend zette zich door met een piek medio mei met een stijging van 226 procent in vergelijking met die maand een jaar eerder. In februari was die groei slechts 1 procent. Het aantal reacties op e-mails van sales kelderde echter van een hoogte van plus 20 procent in februari naar minus 46 procent medio maart en een dieptepunt in april met minus 48 procent.

Sterke daling van het aantal verkoopdeals

Door die daling van de reacties is het aantal gecreëerde deals gedaald van plus 14 procent begin maart tot minus 16 procent op 16 maart, een verschil van 30 procentpunten in een periode van twee weken. Het laagste punt in het aantal gecreëerde deals werd medio bereikt, toen die daling wereldwijd minus 27 procent was. Tekenen van herstel waren zichtbaar in mei met een lichte stijging van plus 3 procent. Dit dieptepunt medio april bedroeg minus 49 procent in het Verenigd Koninkrijk, minus 37 procent in Frankrijk, minus 23 procent in Duitsland en minus 23 procent in de VS.

Het aantal gesloten deals daalde van plus 7 procent boven de benchmark eind maart tot minus 19 procent medio april. Het dieptepunt werd medio mei bereikt met minus 24 procent. Dat is een verschil van 38 procentpunten ten opzichte van de piek in januari, die een stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder liet zien. Dit laagste punt medio april bedroeg minus 53 procent in het Verenigd Koninkrijk, minus 42 procent in Frankrijk, minus 31 procent in Duitsland en minus 28 procent in de VS.

De daling van de verkoopactiviteiten werd weerspiegeld in het websiteverkeer voor Nederlandse bedrijven. Van januari tot maart schommelde het verkeer weinig, maar na twee weken in maart was het websiteverkeer gedaald tot 10 procent onder de benchmark, het laagste punt in de eerste helft van het jaar. Medio mei was er een toename van het websiteverkeer. Op dat moment was dat meer dan 19 procent boven de benchmark. Dit kwam doordat mensen meer online winkelden.

Eerste tekenen van herstel in Nederland

Begin juni heeft Nederland stappen ondernomen om de intelligente lockdown te versoepelen, na eerder op 11 mei enkele regels te hebben versoepeld. In die periode was een vermindering te zien in de verkoop- en marketingactiviteiten van Nederlandse bedrijven, maar een toename van de verkoopafronding naarmate de bedrijven weer meer terug naar de reguliere omstandigheden gingen.

Eind juni was het aantal door Nederlandse bedrijven verzonden verkoop-e-mails gestegen met 101 procent ten opzichte van de gemiddelde benchmark, maar gedaald ten opzichte van de plus 226 procent in mei. Ondanks het feit dat het aantal e-mails van sales lager was dan in mei, was het antwoordpercentage eind juni minus 20 procent. Dit was een verschil van minus 40 procentpunten ten opzichte van februari. Toch was dit nog het beste percentage in vier maanden.

Deze respons heeft er eind juni toe bijgedragen dat het aantal deals een piek heeft bereikt van plus 13 procent, een verschil van 40 procentpunten ten opzichte van het laagste niveau van medio april. Dit cijfer was minus 19 procent in het Verenigd Koninkrijk, plus 8 procent in Frankrijk, plus 21 procent in Duitsland en plus 2 procent in de VS. Nederlandse bedrijven hadden begin juni een piek in de gesloten verkooptransacties van maar liefst plus 16 procent. Dit was zelfs meer dan de eerdere piek in januari van plus 14 procent. Dit was minus 15 procent in het Verenigd Koninkrijk, plus 12 procent in Frankrijk, plus 15 procent in Duitsland en plus 5 procent in de VS.

Sterke stijging van het aantal gesprekken online

Het websiteverkeer bleef in juni groeien en bereikte aan het eind van de maand een hoogtepunt van 22 procent, het hoogste punt in de eerste helft van het jaar. Deze trend liet zien dat mensen meer thuis online waren en minder buiten. In correlatie met de grotere toename van het websiteverkeer hadden klanten meer online contact met Nederlandse bedrijven dan ooit tevoren.

“Of dat nu chats op Facebook of de website chatbots waren, Nederlandse bedrijven zagen in mei een stijging van 53 procent van de online gesprekken in vergelijking met de periode voor de COVID-19-pandemie”, duidt Tjitse Plantenga, team lead & principal account executive Benelux bij HubSpot. “Daarna was een piek zichtbaar in juni met een stijging 63 procent boven de benchmark. De bedrijven die hebben geïnvesteerd in customer experience tools plukken de vruchten van de verschuiving in het gedrag van de consumenten in de afgelopen maanden.”

“Het Nederlandse bedrijfsleven zag in maart en april een grote terugval in de bedrijfsontwikkeling, omdat het aantal infecties sterk toenam en mensen voorzichter werden met hun uitgaven. Het positieve nieuws is dat er in juni tekenen van een klein herstel waren, vooral in vergelijking met andere economieën. De Nederlandse piek van 16 procent conversie in de verkoop in juni was een sterke prestatie onder de omstandigheden. Het toegenomen aantal verkoop-e-mails dat in juni werd verstuurd dat resulteerde in een lage respons toont aan dat het verkooppersoneel beter moet worden afgestemd op de marketing- en klantondersteuningsteams om e-mails van hogere kwaliteit te creëren die relevanter zijn en echte waarde toevoegen aan de customer journey.”

Teruglopende reclame-uitgaven wereldwijd

Zoals te verwachten was, stopten bedrijven over de hele wereld hun reclame-uitgaven toen ze hun marketingbudgetten verlaagden als gevolg van de COVID-19-pandemie. De wereldwijde uitgaven aan reclame bereikten in februari een piek van 6 procent boven de benchmark, omdat bedrijven na de kerstperiode hun marketingactiviteiten wilden opvoeren. In de eerste week van maart was dat gedaald tot 13 procent onder de benchmark, een verschil van 19 procentpunten in twee weken. En begin april lag het 19 procent onder de benchmark. Eind juni waren de reclame-uitgaven nog steeds 15 procent lager dan in de periode voor COVID-19.

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie