Naar inhoud

De invloed van uitverkoop op consumentengedrag

Aan het einde van ieder seizoen tracht de retailsector de restanten van de bestaande collecties met grootschalige kortingsacties uit de schappen te krijgen. Wie echter beweert dat vrouwen tijdens de uitverkoop achteloos met hun bankpas zwaaien, heeft het mis. Vrouwen vinden de prijs de belangrijkste factor bij nieuwe aankopen, terwijl mannen de voorkeur geven aan goede kwaliteit. Opvallend feit is wel dat mannen wel verder gaan voor een korting, want een groot deel geeft valse contactgegevens in ruil voor een lagere prijs.

Shoppen als sociale activiteit

Dit blijkt uit representatief onderzoek onder ruim 1.000 Vlamingen, uitgevoerd door kortingswebsite Solden.be. Shoppen is een nationale sport in België en vooral tijden de uitverkoop. Vlamingen winkelen net als Nederlanders lang niet altijd omdat ze iets nodig hebben. Voor vrouwen is shoppen vooral een sociale activiteit. Maar ook onder werktijd wordt veel gewinkeld. Vooral mannen doen dit, 20 procent winkelt soms tot vaak onder werktijd. Vrouwen zijn een tikkeltje braver als het hierover gaat. Over alle respondenten heeft 30 procent ooit eens iets onder werktijd gekocht.

Prijsbewuste vrouw en statusgevoelige man

Dat vrouwen meer op de prijs letten blijkt ook uit het gegeven dat zij sneller geneigd zijn een nepproduct te kopen, als dat net echt lijkt. Mannen vinden de status van het merk belangrijker. “Mannen gaan wat meer voor het imago dat een product hen geeft”, zegt Domingo Karsten, directeur van Solden.be. “Voor vrouwen is dat wat minder belangrijk.”

Winkelen voor een beter gevoel

De belangrijkste reden om iets te kopen, is natuurlijk omdat je het nodig hebt. De overgrote meerderheid van de respondenten ziet dit ook in. De uitzonderingen bevinden zich voornamelijk onder de vrouwen. Zo shopt een op de zeven vrouwen als ze zich slecht voelt, met als doel zich beter te gaan voelen. Ook is er een groep vrouwen die gaat shoppen om iets te vieren. Bij mannen zien we dit nauwelijks. Winkelen is voor mannen toch vaak een noodzakelijk kwaad. Het is iets wat weinig mannen voor hun lol doen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie