Naar inhoud

De inzet van bestaande technologieën dé retailtrend van 2019

Het tempo van de ontwikkelingen in de retail ligt hoog. De ene technologische innovatie is nog niet voorbij, of de volgende kondigt zich alweer aan. Het is dus niet vreemd dat veel retailers een afwachtende houding aannemen – uit angst om door de keuze voor een aanpassing nú de revolutie van morgen mis te lopen. Bij het zoeken naar de juiste technologische upgrade spelen 2 universele kwesties. Hoe combineren we de echte wereld met het virtuele domein? En hoe zetten we zowel mens als machine op een zodanige manier in dat we het beste uit 2 werelden halen? 2019 is het jaar om die vragen te beantwoorden.

#1. Van omnichannel naar omnipresence

Waar het nu nog vaak voorkomt dat een webwinkel volledig losstaat van een fysieke winkel of app – en vice versa – wordt het steeds normaler dat alle kanalen samenwerken als een geheel. Online en offline lopen naadloos in elkaar over en kriskras door elkaar heen. Een consument weet zijn weg daar prima in te vinden. Bovendien biedt dit ongelooflijk veel mogelijkheden. Amazon is een goed voorbeeld van innovativiteit op dit vlak. Onlangs opende de retailpionier een winkel in New York met alleen maar producten die online als beste werden beoordeeld. Dit voorbeeld wordt gegarandeerd gevolgd door andere retailers, waarbij op slimme manieren een optimale mix wordt gemaakt van digitale marketing, content, data en analyse gestuurd door artificial intelligence. Als klant krijg je zo een steeds meer gepersonaliseerde winkelervaring. Tegelijkertijd nemen live chats en virtuele assistenten in toenemende mate de rol van de klantenservice over.

#2. Superslimme winkels

De persoonlijke ervaring – daar is ie weer – wordt steeds beter doordat de fysieke winkel slimmer wordt. Als klant zie of merk je het vaak niet eens, maar op de achtergrond werken meerdere apparaten samen op één platform voor het Internet of Things. Door deze combinatie van de digitale en fysieke wereld wordt winkelen een interactieve ervaring – of je je daar nu bewust van bent of niet. Op korte termijn zien we een toename in dit soort kostefficiënte en interactieve technieken, zoals interactieve spiegels en 3D-scanners. Op langere termijn verandert de werkvloer in zijn geheel door strategieën van de digitale werkplek te integreren en de ultieme combinatie van mens en machine in te zetten.

#3. Artificial intelligence is niet langer een hype

Artificial intelligence wordt al op vele mogelijke manieren toegepast. In 2019 wordt het zoeken naar producten via beelden geoptimaliseerd. Zonder dat je de vraag hoeft te stellen, kan de camera in je smartphone op basis van de foto een product online opzoeken en je meteen vertellen waar je het kan kopen. Daarnaast wordt AI-gestuurde voice search steeds geavanceerder. Hierdoor kunnen consumenten vaker vragen stellen zoals ‘Zal ik?’ en hierop een antwoord met persoonlijke aanbevelingen ontvangen. Personalisatie met behulp van kunstmatige intelligentie wordt het komende jaar een belangrijk focuspunt bij een aantal grote retailers. Door patronen in surfgedrag te herkennen kan op het perfecte moment precies de juiste aanbeveling worden gedaan. Persoonlijker wordt het niet.

#4. Content is koning

Het ontplooien van augmented, virtual en mixed reality biedt enorm veel mogelijkheden voor content van hoge kwaliteit. Hoewel virtual reality in eerste instantie de kar in de retailsector trok, maakt augmented reality het komende jaar een inhaalslag en gaat het zelfs aan kop in 2019. De komende jaren wordt een gigantische groei in AR-gebruik voorzien. En daar stopt het niet. Augmented reality ontwikkelt zich verder en past weldra onder meer dubbele camera's en 3D-sensoren toe voor een nog realistischere ervaring.

#5. Spraak vervangt touchscreens

Er wordt gezegd dat in 2020 30 procent van de online surfsessies schermloos is. Nu de mogelijkheden van speech ten opzichte van touch een steeds groter publiek lijken te bereiken, is het een kwestie van tijd voordat spraak het touchscreen als klantinterface van de troon stoot. Daarbij worden de verschillen met echte menselijke interactie steeds kleiner. Sensoren herkennen emoties – door bijvoorbeeld intonatie en gezichtsuitdrukking te lezen – en reageren daarop.

“Hoe verleidelijk alle nieuwe slimme en snelle ontwikkelingen ook zijn, als retailer is het niet verstandig om op elke hype mee te liften. Stel eerst een duidelijke visie op over wat deze nieuwe technologieën voor je kunnen doen en hoe jij ze wil inzetten om er niet alleen unieke meerwaarde, maar ook een verbetering in klantervaring mee te kunnen leveren”, zegt Scott Clarke, chief digital officer retail, consumer goods, travel & hospitality bij IT-dienstverlener Cognizant. “Wanneer je je als retailer een weg baant door het huidige digitale oerwoud, onthoud dan dat het er uiteindelijk om draait de beschikbare technologie op een zo menselijk mogelijke manier in te zetten. Als je daarmee ook nog eens een brug tussen de fysieke en digitale wereld slaat, ben je op de goede weg.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie