Naar inhoud

De inzet van de juiste technologie leidt tot marketingsucces

In het analoge tijdperk bevatte de leuze ‘De klant is koning’ nauwelijks inhoud. De klant werd destijds gezien als een individu met jouw geld in zijn portemonnee. In het digitale era gelden andere wetten en is de klant een mondig individu. In de tijd van e-commerce en digitalisering is een klantgerichte marketingstrategie belangrijker dan ooit. Om een sterke klantrelatie te creëren, moeten de verwachtingen van de klant worden overtroffen met de juiste boodschap en het juiste aanbod. Bedrijven moeten hun klanten volledig begrijpen om dat te kunnen realiseren.

IT-dienstverlener NGDATA geeft 4 tips om een klantgerichte marketingstrategie op te stellen en vertaalt dit aan de hand van een succesverhaal bij de Belgische bank Belfius.

#1. Stel een data-gedreven plan op

De basis van een succesvolle marketingstrategie is een goed marketingplan. Dit plan moet worden gebaseerd op de data van de klant. Zorg ervoor dat deze basis bestaat uit statistische gegevens, maar ook uit gedrags- en contextuele gegevens. Met behulp van deze data kunnen marketeers inspelen op de persoonlijke wensen, locatie of het online gedrag van de klant. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk bericht wanneer een klant voorbij jouw zaak komt. De klant wordt op die manier direct aangesproken en als ondernemer kun je een persoonlijk en uniek aanbod doen.

#2. Stimuleer klantgerichtheid in alle lagen van het bedrijf

Klantgerichtheid begint aan de top van de organisatie. Het is echter een vereiste dat iedereen in de organisatie meewerkt. De identiteit van een organisatie wordt bepaald door de mensen die er werken. Als alle medewerkers in alle lagen van het bedrijf klantgericht zijn, ervaart en voelt de consument dit ook. Vooral omdat de gehele organisatie verantwoordelijk is voor alle contactmomenten tijdens de customer journey.

#3. Behandel iedere klant als individu

Ondernemingen moeten beseffen dat klanten meer zijn dan sociaal-demografische gegevens. De individuele klant moet volledig begrepen worden en op een persoonlijke en relevante manier benaderd worden. Luisteren, observeren, snelle en relevante antwoorden geven – deze volgorde kan zorgen voor levenslange klanten.

#4. Stem alle contactmomenten op elkaar af

Elk contactmoment moet de klant dezelfde beleving bieden. Of het nu in een winkel, online of in een advertentiecampagne is. Relevante data vormen het belangrijkste ingrediënt voor een effectieve klantgerichte marketingstrategie, maar daarnaast zijn beleving en herkenning van de verschillende marketinguitingen ook cruciaal.

Een goed voorbeeld van een partij die heeft begrepen dat succes in marketing afhankelijk is van de juiste technologie is de Belfius. NGDATA heeft alle klantdata van de onderneming bij elkaar gebracht en klant-DNA-profielen aangemaakt, waardoor de hele organisatie een goed beeld heeft van de behoeften van elke individuele klant. De bank leert in real-time en op basis van het gedrag en de omgeving van klanten en kan hierdoor op het juiste moment en via het juiste kanaal aanbiedingen doen die relevant zijn voor de klant. Dit heeft al jaar na jaar gezorgd voor een stijging van de nettowinst met 40 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie