Naar inhoud

De inzet van de reclamefolder is ook lonend voor e-commerce

De analoge wereld smelt steeds meer samen met het digitale domein. Het wordt voor consumenten steeds vanzelfsprekender zich offline te oriënteren voor een online aankoop. Zo heeft e-tailer kleertjes.com een omzetstijging van maar liefst 2,4 procent gehaald in de week na het verspreiden van een reclamefolder in het folderpakket van Spotta, een onderdeel van logistiek dienstverlener PostNL. De folder blijft dus een belangrijke oriëntatiebron en is mede door de segmentatiemogelijkheden een aanvulling op televisie, radio en digital advertising.

Reclamefolder voor webshops

Door retailers in Nederland wordt de huis-aan-huisfolder regelmatig ingezet. Niet zo gek, want bijna een derde van hun omzet komt door de folder, zo leert een onderzoek uit november 2018 van marktonderzoeksbureaus Nielsen en GfK in opdracht van brancheorganisatie DDMA. Nog weinig e-tailers zetten echter een folder in om hun doelgroep tot online aankoop te bewegen. Voor aanbiedingenplatform Spotta en mediabureau ZIGT reden om de potentie van de folder in kaart te brengen. Samen hebben zij voor kinderkledingwinkel kleertjes.com een gesegmenteerde aanpak opgezet waaruit de kracht van de folder blijkt.

Gerichte verspreiding folders

Om de folderverspreiding zo relevant mogelijk in te zetten is eerst bepaald bij wie de folder op de mat moet vallen. Dit doet Spotta door het doorlopen van drie stappen. Eerst zijn de klantdata van kleertjes.com geanalyseerd door het te koppelen met de databronnen van het platform. Vervolgens is aan de hand van deze analyse een profiel van de doelgroep opgesteld. Daarna zijn de huishoudens geselecteerd die voldoen aan dit profiel. Zo kon de doelgroep van de onlinekledingwinkel effectief en efficiënt worden bereikt via het folderpakket.

Resultaten offline campagne

Mediabureau ZIGT heeft de effecten van de folder in de week na de inzet geanalyseerd. Hieruit blijkt dat de folderverspreiding heeft geresulteerd in een stijging van 9,2 procent op het aantal orders. Een stijging van 25,5 procent nieuwe klanten. 9,7 procent extra nieuwsbrief inschrijvingen en een uiteindelijk omzetstijging van maar liefst 2,4 procent. De folder levert een mooie bijdrage aan de omzet van kleertjes.com. Offline oriënteren leidt dus ook tot online kopen.

Inzet reclamefolder door webshop kleertjes.com

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie