Naar inhoud

De jaarlijkse pakketpaniek in december is goed te voorkomen

De pakjes van Sinterklaas zijn net afgeleverd en de volgende pakketjes-gekte staat alweer voor de deur: Kerstmis. Het is algemeen bekend dat december de drukste maand van het jaar is voor e-commerce en retail. Maar wat te denken van de drukte die daardoor ontstaat bij de leveranciers, logistieke bedrijven en supply chain-organisaties? De drukte bij de bedrijven die ervoor zorgen dat we de pakketjes überhaupt op tijd in huis hebben?

Voor deze organisaties is de decembermaand, die tegenwoordig wordt ingeluid met Black Friday, een enorme uitdaging. PostNL is één van de bekendste bezorgers en verwerkt op een normale dag ongeveer 800.000 pakketten. Rondom de feestdagen verwacht het bedrijf een verdubbeling: 1,6 miljoen pakketten per dag. Toch hoeft december geen nachtmerriemaand te worden voor de supply chain en retail. December is zelfs de maand met dé kans om meer te verkopen en klantloyaliteit te verhogen.

Een verhoging die in de branche van supply chain nodig is. Uit onderzoek van het CBS blijkt namelijk dat 50 procent van de onlineshoppers klachten heeft. Een derde van die klachten gaat specifiek over de trage bezorging. En in de klantverwachting zit juist de crux: de betrokken partijen in de supply chain hebben te maken met een enorm aantal leveringen in deze periode. Deze moeten door hetzelfde logistieke netwerk verzet worden, maar de verwachtingen van de klant zijn torenhoog.

Bedrijven worstelen dan ook met de toenemende vraag naar supersnelle leveringen. Soms met een teleurstellend resultaat: een levering die te laat is of een pakketje dat helemaal niet bezorgd wordt. Dit is een overzicht met praktische adviezen om de decembermaand goed door te komen – zonder overwerkt personeel en met tevreden klanten.

Transparantie is de eerste stap naar succesvolle levering

Retailers en de supply chain moeten deze drukte aangrijpen om hun samenwerking te versterken en activiteiten te stroomlijnen. Uitgebreide transparantie in de supply chain is daarin de eerste stap. Alleen als elke partij meewerkt, kunnen geavanceerde trackingsystemen gebruikt worden. Niet alleen voor updates richting de klant, maar vooral ook om als bedrijf zicht te houden op de voortgang. En misschien nog wel belangrijker is de inzet van data. Een data-gedreven samenwerking tussen logistieke partners over de hele wereld kan een bijdrage leveren aan het efficiënt en veilig vervoeren van goederen – met een snellere levering tot gevolg.

End-to-end zichtbaarheid in de supply chain

Niet alleen transparantie is noodzakelijk. End-to-end zichtbaarheid gaat nog een stap verder. Niet alleen reguliere updates van verzender of leverancier, maar real-time inzicht in het héle distributieproces. Nog te vaak komt het voor dat er wel transparantie is, maar slechts in een aantal fases. Het gaat juist om inzicht en grip op het proces van A tot Z. Bedrijven met een end-to-end zichtbaarheid kunnen namelijk sneller op veranderingen reageren en effecten van haperingen in het proces verminderen. En die haperingen treden in december regelmatig op.

In de wintermaanden heeft de supply chain soms last van slecht weer, maar bijvoorbeeld ook van extreme drukte op de weg. Bij end-to-end zichtbaarheid kan dat real-time waargenomen worden, waardoor er maatregelen genomen kunnen worden voor een specifieke levering. Maar ook voor de leveringen die nog moeten komen, vormen dergelijke real-time data een waardevolle bron. Heeft een bepaalde levering vertraging? Dan kan de leverancier de volgende zending eerder verzenden óf een andere methode kiezen, om niet weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen.

Samenwerking is essentieel

Door het jaar heen wordt er vaak gewerkt met één partner of vervoerder. Echter, in december is dat niet voldoende. PostNL alleen al heeft een verdubbeling van het aantal pakketjes. Dan hebben we het nog niet eens over DHL en andere distributeurs. Je kunt als retailer in deze drukke periode niet bouwen op één vervoerder. Maar ook als supply chain-organisatie moet je gebruikmaken van het netwerk dat er is, om een hoge klanttevredenheid te realiseren.

Supply chain-bedrijven moeten niet terughoudend zijn in het vragen om ondersteuning. Er is immers niet voor niets een netwerk. Gebruikmaken van elkaars expertise en beschikbaarheid is essentieel in deze drukke periode. Een goed voorbeeld daarvan is werken met een global trade network. Een dergelijk netwerk bestaat uit ruim 40.000 ervaren partners, die samen zorgen voor een optimale levering tijdens de decemberdrukte.

Ron Verhagen is vice president solution consulting bij IT-dienstverlener BluJay Solutions.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie