Naar inhoud

De jacht op de klanten van V&D

Op 15 februari 2016 zijn de deuren van V&D definitief gesloten. Aan de aangekondigde ondergang van het klassieke retailbolwerk lagen diverse financiële en conceptuele oorzaken ten grondslag. De vraag is waar de klanten van het warenhuis nu hun heil gaan zoeken. In de jacht op hun gunst pompt Blokker miljoenen in het bedrijf. Het warenhuis is dan ook een van de partijen die kan profiteren van het verdwijnen van Vroom & Dreesmann, net als de MediaMarkt en de HEMA profijt kunnen hebben.

Warenhuis

Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction, uitgevoerd onder Nederlanders van 18 tot 80 jaar direct na het sluiten van de draaideuren van V&D. Hierin is uitgebreid gekeken naar het koopgedrag van de afgelopen maanden en het verwachte gedrag in de toekomst. Wat vinden consumenten van het verdwijnen van dit iconische Nederlandse warenhuis én waar wijken zij naar uit voor de aankopen die ze bij de winkelketen deden?

Middensegment

Veel experts waren al langer sceptisch over de plaats die V&D het afgelopen decennium in het middensegment innam. Het warenhuis werd aan de onderkant aangevallen door online retailers als bol.com en discounters als Action en Primark. Aan de bovenkant vormden high-end retailers als de Bijenkorf een bedreiging. Toch vindt 79 procent van de Nederlanders het jammer dat V&D is verdwenen en 61 procent is van mening dat het warenhuis anders was dan ketens als HEMA en de Bijenkorf. Hoewel de helft van de Nederlanders vindt dat de V&D al jaren achteruit ging, zullen veel mensen de winkel zeker missen in het straatbeeld (57%).

Klantenbestand

Maar liefst 49 procent van de ondervraagden zegt de afgelopen 12 maanden nog producten of diensten te hebben gekocht bij V&D. Daarvan deed 81 procent aankopen in de fysieke winkel, 4 procent online en 15 procent zowel online als in de winkel. V&D bood verschillende groepen consumenten wat zij zochten: winkelaars op zoek naar kwaliteit, snelle shoppers en de meer behoudende winkelaars wisten de keten te vinden. Deze verschillende manieren van winkelen zijn terug te vinden in de 'Shopper Typologieën' van Motivaction, waarin acht soorten winkelaars worden onderscheiden. Dit segmentatiemodel geeft inzicht in onder andere de houding van consumenten ten opzichte van media, lifestyle en shopgedrag. Het blijkt dat de bezoekers van V&D uit vrijwel elk segment van dit model kwamen.Motivaction

Impulsen

Het verdwijnen van V&D kan iconische retailketens als HEMA, bol.com en Blokker een flinke positieve impuls opleveren. Van de mensen die in de afgelopen 12 maanden nog producten bij V&D hebben gekocht, is 67 procent van plan om voor huishoudelijke artikelen voortaan naar Blokker te gaan. Ook HEMA (46%) en Action (42%) worden voor deze artikelen overwogen. Voor elektronische producten zullen deze consumenten vooral bij MediaMarkt (48%), bol.com (29%) en Coolblue (22%) gaan kijken. Voor kantoorartikelen denkt 56 procent bij HEMA terecht te kunnen en 38 procent bij een boekwinkel. Kleding zal ruim een derde (36%) bij H&M zoeken.

Communicatie

Juist omdat V&D consumenten uit ieder segment wist te bereiken, is er geen eenduidige manier om deze zwevende doelgroep te activeren. Ieder type winkelaar zal op eigen manier aangesproken moeten worden. Zo kijkt de kwaliteitsshopper niet in de eerste plaats naar de prijs, maar vooral naar kwaliteit en zijn de veilige shoppers juist te verleiden met promoties en aanbiedingen. De eerste groep winkelaars zal vooral reageren op mond-tot-mondreclame, terwijl het tweede type eerst kijkt naar de aanbiedingen in folders en huis-aan-huiskrantjes. Bastian Baas, senior strategy consultant bij Motivaction: “Om de shopper die eerst bij V&D kocht naar je winkel te trekken, is het cruciaal als retailer je marketingcommunicatie en activatie af te stemmen op het juiste shoppertype.” Willen de retailketens hun slag slaan, dan zullen ze hun assortiment en activiteiten haarfijn moeten afstemmen op de specifieke behoeften van de diverse groepen oud-V&D-bezoekers.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie