Naar inhoud

De juiste locatiestrategie geeft de creativiteit een boost

In de strijd om personeel wordt het belang van een goede locatie nog vaak over het hoofd gezien. Terwijl de juiste locatie en het daarbij opzoeken van andere creatieve geesten een grote aantrekkingskracht kan uitoefenen op creatief talent. Het delen van een ruimte met start-ups die dezelfde ideeën en cultuur nastreven, speelt hierin een belangrijke rol. Zo wordt locatie een onderscheidende factor in de strijd om talent in dit digitale tijdperk. Het samenspel van bedrijven, gemeentes en ondernemers speelt dan ook een grote rol in de ontwikkeling van de vierde industriële revolutie, oftewel het kantoor van de toekomst.

Dit leert een recent onderzoek van de zakelijke dienstverlener Cognizant. Bij het aantrekken van de juiste mensen en het stimuleren van innovatie blijken drie elementen van belang: colocatie, integratie in smart cities en cultuur.

#1. Colocatie

De traditionele kantooropzet, waarbij iedereen aan het werk is op een vaste werkplek op het centrale hoofdkantoor, is inmiddels echt achterhaald. Waar vroeger het werk redelijk eenzijdig was, wordt er nu meer creativiteit en diversiteit verwacht van een medewerker. Dat vraagt ook om de bijbehorende faciliteiten. Een bedrijf dat zich vestigt in een creatieve hub, of een andere vorm waarin kruisbestuiving mogelijk is tussen bedrijven, is een succesrecept voor innovatie. Aan inspiratie immers geen gebrek. De nabijheid van start-ups en de zichtbaarheid als bedrijf voor creatief personeel geeft een positieve impuls aan innovatie.

#2. Integratie in smart cities

Simpelweg verhuizen om dichter bij klanten, partners, medewerkers en andere start-ups te zijn, is niet voldoende. Zonder geschikte interactiemogelijkheden gebeurt niet veel. Op de ideale locatie bestaat de gelegenheid om samen te werken, te sparren en elkaar tegen het lijf te lopen. Niet alleen binnen je eigen bedrijf, maar verspreid over personeel, vakgebieden, bedrijven en sectoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Strijp T in Eindhoven. Dit businesspark inspireert niet alleen qua uitstraling – de oude, industriële gebouwen onderscheiden zich duidelijk van het gebruikelijke bedrijventerrein – maar het is ook de ideale plek voor innovatieve, technische bedrijven, start-ups en stakeholders om elkaar te vinden en samen tot bijzondere ideeën te komen.

#3. Cultuur

Je kunt een geweldige locatie hebben, met de beste mogelijkheden om elkaar te vinden. Maar zolang de cultuur er niet naar is om elkaar op te zoeken, blijft het resultaat waarschijnlijk alsnog uit. Als bedrijf moet je dus zorgen dat de locatie een samenwerkingscultuur stimuleert met een agile manier van werken. Locatiestrategie wordt steeds vaker gebaseerd op de gewenste cultuur en steeds minder op verwachtingen vanuit de sector. Dus, bedrijven die normaliter uit vanzelfsprekendheid kiezen voor Amsterdam als thuisbasis, opteren nu sneller voor Utrecht of Eindhoven. Waar een deel van deze switch mogelijk is ontstaan uit kostenoverwegingen, wordt door de andere cultuur die de nieuwe locatie met zich meebrengt vanzelf ook een ander soort medewerker aangetrokken. Eentje met andere ideeën en behoeftes, maar mogelijk ook met een andere cultuur en zakelijke instelling.

“Bij het finetunen van een locatiestrategie moet verder worden gekeken dan alleen een toename in productiviteit en efficiency”, zegt Euan Davis, European lead for Cognizant’s Centre for the Future of Work. “In het ideale scenario ontstaat er een ecosysteem dat een gebalanceerd samenspel vormt tussen bedrijven, gemeentes en ondernemers. Met de juiste ingrediënten kan dit uitgroeien tot een epicentrum van innovatie. Deze boost in creativiteit kan zowel start-ups als gevestigde bedrijven een impuls geven in het digitale tijdperk. Zowel binnen de muren van de stad, als binnen die van een bedrijf.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie