Naar inhoud

De kansen van nieuwsbrieven in WhatsApp

Mobiele berichtendiensten zijn enorm populaire communicatiemiddelen. Vooral WhatsApp, met bijna 1 miljard gebruikers, is de afgelopen jaren enorm gegroeid. In februari 2014 nam Facebook de dienst over. Sinds de overname heeft WhatsApp zijn gebruikersaantallen zien stijgen van 700 miljoen naar 900 miljoen gebruikers. De wereldwijde groei sinds eind 2014 is daarbij een stuk hoger dan die van Facebook. Daarnaast groeit de mobiele applicatie ook significant sneller dan andere sociale netwerken.

Uitgeverijen en kranten

Dit biedt volgens René Kulka, deskundige op het terrein van e-mailmarketing en werkzaam bij optivo, zowel kansen als bedreigingen voor de wereld van e-mailmarketing, traditioneel het domein van de Duitse leverancier van omnichannel marketing. Sinds enige tijd experimenteren bedrijven al met het WhatsApp publishing system. Vooral uitgeverijen en kranten, zoals de New York Times, maar ook Nederlandse kranten als de Volkskrant en NRC Q, voeren al langer testen uit met de berichtendienst.

Bulkverzendingen

Tevens zijn er al bedrijven die bulkverzendingen van WhatsApp-berichten mogelijk maken. Het Duitse bedrijf Pylba bijvoorbeeld, heeft de oplossing InstaNews ontworpen voor het werven, managen en benaderen van grote hoeveelheden gebruikers via de populaire app. De onderneming claimt dat nieuws dat via de berichtendienst verspreid wordt, binnen 3 uur door 80 procent van de ontvangers gelezen wordt. Daarbij blijkt dat 30 tot 50 procent van de ontvangers doorklikt om extra informatie op te vragen.

Onzeker potentieel

Ook al lijken de responsratio’s en gebruikerscijfers binnen de meeste doelgroepen op het eerste gezicht positief, toch is het potentieel van dergelijke nieuwsbrieven nog onzeker. WhatsApp is een snel en mobiel medium, wat zich voor veel gebruikers erg in het privédomein bevindt. Daarnaast is ook de vraag nog niet beantwoord hoeveel inschrijvingen een gebruiker van de app wil.

Optimale verzendfrequentie

Bedrijven zullen verder de optimale verzendfrequentie moeten ontdekken. En nieuwsbrieven die via WhatsApp verzonden worden, zullen nog meer een meerwaarde moeten bieden ten opzichte van standaard nieuwsbrieven. Ook kampt de berichtendienst met restricties op het gebruik van de privégegevens van zijn gebruikers. Daardoor is er nog maar weinig ruimte voor het personaliseren van nieuwsbrieven.

Mogelijkheden nog beperkt

Of de WhatsApp-nieuwsbrief populair zal worden, valt nog te bezien. Hoe dan ook is het voor adverteerders verstandig zich meer te richten op mobiele doelgroepen. Uiteraard zullen de strategie en het onderwerp afgestemd moeten worden op deze doelgroepen. Vergeleken met de andere mogelijkheden van omnichannel marketing is de mobiele dienst nog een beetje een vreemde eend in de bijt, waarvan de mogelijkheden nog beperkt zijn. In de toekomst zal veel afhangen van hoe Facebook de applicatie integreert en te gelde maakt.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie