Naar inhoud

De kassa-software voor het waarmaken van je doelstellingen

Waar een kassa vroeger vooral een kluis was, is het tegenwoordig het ware financiële hart van je onderneming. De aanbieders van online kassa-software beloven uiteraard gouden bergen, maar door alle mooie functionaliteiten gaat het je soms duizelen. Hoe kies je nu uit al die aanbieders en functionaliteiten de kassa-software die bij jouw bedrijfsdoelstellingen past? Door de volgende zes stappen te doorlopen, kun je een gefundeerde keuze maken en kies je waar voor je geld.

Stap 1: Functionaliteitenlijst

Door voor jezelf een lijstje te maken van functionaliteiten die echt onmisbaar zijn voor jouw onderneming, houd je het hoofd koel bij alle mooie aanbiedingen. Stel bijvoorbeeld een top 5 samen van functies die essentieel zijn voor jouw horeca- of winkelautomatisering. Wanneer je dit lastig vindt, kan dit een teken zijn dat je nog wat meer tijd dient te besteden aan het uitwerken van je strategie.

  • Door je medewerkers te vragen wat hen veel tijd kost of ergernis oplevert, kan je achter de zaken komen waar winst te behalen valt.
  • Door zelf eens grondig onderzoek te doen naar je bedrijfsprocessen (kassa, voorraad, leveranciers, klanten), kom je erachter waar tijd of geld weglekt.

Waarschijnlijk is verbetering te bereiken met de juiste automatisering. Blijkt jouw personeel veel tijd kwijt te zijn aan het splitsen van rekeningen? Dan is het van belang kassa-software te kiezen met een functie waarmee je eenvoudig betalingen kan splitsen. Zijn er grote kasverschillen? Wellicht kan je contant betalen afschaffen door een systeem te kiezen met mobiele pinapparaten met een mogelijkheid tot contactloos betalen. Moet het eenvoudig zijn seizoensartikelen toe te voegen? En welke functionaliteiten moet het voorraadbeheer hebben? Zo loop je stapsgewijs alle processen na.

Na deze onderzoeksfase is het tijd voor stap 2: heel gericht gaan zoeken.

Stap 2: Vergelijkingssites van kassasystemen

Door gebruik te maken van vergelijkingssites kun je jezelf heel wat zoektijd besparen. Hier zijn immers alle leveranciers al voor je gerangschikt op functionaliteit en prijs. Door gebruik te maken van filters op basis van je functielijst krijg je snel een overzicht van de software die voor jou interessant is om uit te gaan proberen. Tijd voor stap 3.

Stap 3: Gratis proefperiode

Veel aanbieders van kassa software bieden een gratis proefperiode van een maand aan. Zo kun je uitvinden of het systeem je bevalt, voordat je tot aanschaf over hoeft te gaan. Door een paar proefabonnementen aan te vragen en wat met de systemen te gaan spelen, krijg je feeling voor wat je prettig vindt werken en wat niet. Zo maak je straks een gefundeerde keuze.

Stap 4: Interface: de klik

Net zoals er Apple- en Microsoft-fans zijn, is ook een klik met de interface van online software een kwestie van smaak. Eigenlijk werkt het bij een online tool net zoals in de liefde: de klik moet er direct zijn. Wanneer je eindeloos moet zoeken naar knoppen en de tool inrichten gewoon niet voor elkaar krijgt, kun je beter even verder kijken naar een systeem waarbij het wel direct klikt tussen jou en de interface.

Stap 5: Webinars

Veel tools organiseren gratis webinars die je bij kunt wonen, waarmee je op een snelle en leuke manier kunt ontdekken welke mogelijkheden de tool allemaal heeft.

Stap 6: Helpdesk

De diverse aanbieders van kassa-software hebben allemaal een eigen strategie wat betreft customer support. Vraag jezelf eens af welke manier van soort support jij prettig vindt. Zoek je het liefst contact per e-mail, telefonisch of via de chat? Worden je vragen vervolgens snel en naar tevredenheid beantwoord, zodat jij weer verder kan? Wil je hulp ter plaatse bij het inrichten van je kassasysteem? Of ben jij iemand die het eigenlijk liever helemaal zelf uitzoekt? Kies dan bijvoorbeeld voor een tool met een uitgebreide kennisbank.

Als een ware software-expert maak jij zo een gefundeerde keuze voor de kassa-software die jouw horeca- of winkelautomatisering naar ‘the next level’ gaat brengen. Je personeel zal je dankbaar zijn voor deze onderbouwde moderniseringsslag. En je klanten ook.

De auteur is werkzaam als online redacteur bij bedrijfssoftwarevergelijkingsbedrijf Software Vergelijken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie