Naar inhoud

De kernwaarden waren nog nooit zo belangrijk voor je bedrijf

Persoonlijke normen en waarden hebben de afgelopen maanden veel aandacht gekregen. Mensen wereldwijd staan – ongeacht hun leeftijd, afkomst en religie – voor de uitdaging kritisch na te denken over wie ze zijn en hoe ze idealiter leven in deze wereld en samenleving. Culturele en sociale gebeurtenissen dwingen dat bij ondernemingen hetzelfde gebeurt. Organisaties zijn veelal transparant over hun waarden en kondigen die publiekelijk aan. Maar doen die bedrijven allemaal daadwerkelijk iets met die waarden?

Waarden gaan tegenwoordig veel verder dan diversiteit en een mission statement voor een bedrijf. De afgelopen maanden heeft de ‘Black Lives Matter’-beweging goede en slechte voorbeelden blootgelegd van de wijze waarop merken met sociale onderwerpen omgaan. Directe bedrijfsacties laten daarbij het morele kompas zien. Wijst die de goede kant op? Binnen bovengemiddeld veel branches worden ondernemingen bekeken en bekritiseerd op hun gebrek aan activiteiten of statements. Wat de #BLM-actie bij uiteenlopende organisaties sowieso heeft aangejaagd, is een discussie. Dat is ook bij ons als IT-dienstverlener gebeurd. Met een debat komen ook inzichten en de afgelopen maanden hebben wij ons kostbare lessen geleerd. Dit is een overzicht van diverse voorbeelden.

Je boodschap moet duidelijk zijn

Niemand is de afgelopen maanden zo opgevallen – in positieve zin – als ijsmerk Ben & Jerry’s. Dit bedrijf kent een lange historie inzake sociaal bewustzijn, want het is niet bang een standpunt in te nemen in politieke en sociale kwesties. Ook tijdens de opkomst van het ‘Black Lives Matter’-gedachtegoed heeft Ben & Jerry’s een krachtig statement gemaakt, waarin afstand is genomen van blanke overheersing en waarin overheden direct om verandering is gevraagd. Die boodschap is duidelijk en overtuigend geweest. Leiders binnen het bedrijf zijn net als altijd gefocust geweest op de maatschappelijke missie en niet bang geweest die polariserende onderwerpen direct aan te snijden.

De les hieruit is dat je moet weten waar je staat. Ga de oncomfortabele gesprekken vroeg en frequent aan. Bekijk de kansen om de waarden van je onderneming uit te dragen en na te leven. Laat die waarden leven door je hele organisatie, communiceer daarover met alle afdelingen en takken van je bedrijf. Zorg dat iedereen weet hoe de onderneming intern en extern met maatschappelijke thema’s omgaat. Het bestuur van je bedrijf moet daarin – vooral in het begin – de leiding nemen. Maar de waarden dienen vooral te leven onder alle medewerkers. Die houden namelijk jouw missie levend.

Het is geen sprint maar een marathon

In het verleden heeft Ben & Jerry’s op dit terrein altijd uitgeblonken door stringent te kijken naar de houdbaarheid van de waarden en de wijze waarop die wordt uitgedragen. Ongekend veel bedrijven hebben deelgenomen aan #BlackOutTuesday, een dag waarop zij een zwart vlak op hun social media hebben geplaatst om aandacht te schenken aan bovenmatig politiegeweld. Lang niet alle ondernemingen blijken maanden later nog steeds actief bezig te zijn met hun belofte deel te willen zijn van de oplossing. Als je recentelijk de website van Ben & Jerry’s hebt bekeken, weet je dat het ijsmerk nog steeds zijn verantwoordelijkheid pakt in verschillende maatschappelijke issues. Voor deze organisatie is het geen modeverschijnsel of eenmalig gebaar. Het is deel van het DNA van het bedrijf.

De les hieruit is dat de steun die je als bedrijf aan een maatschappelijke kwestie biedt, niet aan een bepaalde plaats of datum gebonden kan zijn. Het goede doen is een waarde die constant dient te branden en niet tot uiting moet komen in één post op Instagram. Het ontwikkelen van die waarden en deze vertalen in hoe je die als onderneming uitstraalt, is een proces dat altijd in ontwikkeling is en overal in de organisatie voelbaar moet zijn.

Geen woorden maar daden

Sociale bewegingen trekken ons aan omdat ze onszelf raken of omdat we iemand kennen die persoonlijke ervaring heeft met het onderwerp. Daardoor voelt het simpelweg als het juiste om te doen en zo raken sociale bewegingen op stoom. Het spreekt een goed deel van onze persoonlijkheid aan: mensen willen mensen helpen.

Parallel hieraan zie je dat organisaties ook betrokken raken bij het verzamelen en geven van donaties aan maatschappelijke bewegingen. Hoewel dit niet compleet nieuw is, zien we steeds meer persoonlijke giften van topmensen van grote bedrijven, die veelal in de technologie actief zijn. Jack Dorsey, chief executive officer van Square en Twitter, belooft maar liefst 1 miljard dollar van zijn eigen vermogen aan doelen rondom COVID-19 te schenken. Ook beroemdheden en topsporters gebruiken hun eigen vermogen om bijvoorbeeld studiekosten te betalen voor minderbedeelden of om voor medische kosten op te draaien. Zulke gebaren stralen je persoonlijke karakter en dat van je merk uit. Ze zijn een manier om op een directe wijze een verschil te maken. Niet iedereen kan logischerwijs zoveel geld aan goede doelen beloven. Besef echter dat alle beetjes helpen.

De les hieruit is dat het niet alleen maar om geld draait. Ongeacht het goede doel – of het nu sociale gelijkheid, opleidingen, het milieu of iets anders is – geloven wij dat iedereen iets kan doen. Is het niet financieel, dan misschien door een actie. Als je iets kunt doen – bijvoorbeeld in een stille tocht meelopen, deelnemen aan een vreedzaam protest of fondsen werven voor iemand die het nodig heeft – moet je dat doen. Zo leer je, zo groei je. Ga die oncomfortabele situaties niet uit de weg. Kijk naar kansen om te helpen en doe de deur open als die kansen aankloppen. Op die manier zorgen we dat sociale issues niet alleen met woorden maar ook met daden worden bevochten.

Het allerbelangrijkste: wees oprecht

Plaats geen zwart vierkant omdat je denkt dat het moet. Kom niet met een publiekelijk statement omdat je concurrentie dat ook doet. Wat je ook besluit te doen, het moet altijd gedreven worden door de overtuiging en de passie die je als bedrijf voelt voor het onderwerp. Zorg als managementteam dat je met een zo divers mogelijke groep medewerkers regelmatig om tafel zit. Zo leer je wat er speelt in je organisatie en waar je mensen echt iets om geven. Voer de oncomfortabele gesprekken, verbind er acties aan en omarm de waarden die staan voor al het goede dat leeft in je onderneming.

Will Dongleur is regional sales director Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie