Naar inhoud

De klant als belangrijkste inspiratiebron

In de wereld van de marketeers draait het meer en meer om klantgericht ondernemen. De officiële kroning van de klant tot koning moet nog plaatsvinden, maar voor succesvolle ondernemingen staat vast dat de focus verschoven is van het product of de dienst naar de klantervaring en zijn beleving van een merk. In de zoektocht naar herkenning en nieuwe inzichten doen bedrijven en instellingen steeds vaker een beroep op netwerken, die met praktijkvoorbeelden een zinvolle ondersteuning in de verankering van de customer experience in de businessstrategie bieden.

Klantgerichtheid in België

Het begon enkele jaren geleden al, maar nu viel het meer en meer op. Ook vanuit België was er duidelijk interesse in de bijeenkomsten van het Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO). Meer dan ooit zijn ook Belgische bedrijven op zoek naar netwerken, naar kennis en inspiratie rond klantgerichtheid. Op zoek naar herkenning, maar ook naar nieuwe inzichten. Al lachend werd al eens geopperd: “Als we dit nu eens een keertje in België organiseren?” En het werd concreet. In januari de eerste gesprekken en op 7 juni 2016 was het zover!

Klant als bron van inspiratie

Antwerpen werd gekozen als de ideale locatie, bereikbaar vanuit België, maar ook vanuit (zuidelijk) Nederland. The House of Innovation deed die avond dienst als inspirerende plek voor deze bijeenkomst. Daar waren het warme weer en mooie terras de ideale combinatie voor een avond vol inspiratie en netwerken. HR-dienstverlener Securex was host van de avond, omdat zij, net als het organiserende kennisnetwerk, klanten centraal stellen. Maar er is verder zeker ook een sterke link tussen Customer Connection en PvKO: mensen in verbinding brengen, met de klant als grootste inspiratie.Afbeelding PvKO België

Digitalisering vermogensbeheer

Basil Schoonens mocht de spits afbijten met het verhaal over de weg naar digitalisering bij vermogensbeheerder Robeco Retail. Vanuit een klantfocus én om future proof te zijn en blijven, zijn er stappen gezet van bijvoorbeeld een traditionele aanpak via telefoon naar een online focus. Zij hebben hiervoor ook intern een cultuurverandering ondergaan door mensen écht te laten meedenken en vooral ook te luisteren naar de klant. Op die manier hebben zij zowel intern als extern mooie resultaten geboekt: groot daling van het aantal calls (en kosten), chat als succesvol kanaal en een enorme stijging van de NPS.

Klachtenproces in telecomsector

Kris Adriaenssens vertelde vervolgens hoe ze bij het telecommunicatiebedrijf Proximus het klachtenproces voor zakelijke klanten onder de loep hebben genomen. Zij hebben dit aangepakt met een duidelijke visie en verder 6 principes intern vertaald aan de hand van een aantal scenes uit 'Apollo 13', waaronder “Houston we have a problem”. Ze zijn met de nieuwe aanpak op kleine schaal gestart en later hebben ze dit uitgebreid naar andere kantoren. Welke veranderingen hen hebben geholpen om succesvol te zijn? Zie hier enkele voorbeelden:

  • End-to-end-ownership door customer service;

  • Een wall of fame met medewerkers die promotors opleveren;

  • En last but not least: “Work the real problem. Don’t make things worse by guessing”.

Overgang van print naar online

Als allerlaatste nam Karin den Ouden ons mee in het verhaal van de serviceverlener gericht op online marketing DTG. Karin vertelde hoe zij de verandering hebben doorgemaakt van 'De Telefoongids & Gouden Gids”, waar er volledige focus was op een (jaarlijkse) print, naar een bedrijf dat volledig in cloud en online diensten gespecialiseerd is. Door dicht bij hun klanten zijn hebben zij een nieuwe visie en ambitie ontwikkeld die antwoord bieden op de noden van de klanten van nu. Er zijn grote changes gebeurd op vlak van cultuur, processen en systemen. Zo zijn er nieuwe medewerkers aangetrokken met specifieke talenten, maar hebben ze ook hun processen en IT-systemen helemaal moeten omgooien. Ondertussen hebben ze mooie stappen gezet, maar ze blijven vooruit kijken. Ze zijn nu alweer bezig met toekomstige trends, die impact kunnen of zullen hebben op hun business.PvKO 30-6-2016

Wil je ook een keer vrijblijvend een event bezoeken? Bekijk de mogelijkheden op de website van PvKO. De eerstvolgende kennissessie is op 30 juni 2016 in Amsterdam. Dan wordt 'Inspiration CX Tech' besproken met een keynote van Deloitte, een case van PostNL en kennismakingen met de start-ups bunq, Picopoint en Jungo. De komende events vind je in de agenda. Meer informatie of vragen over PvKO? Mail communicatie@pvko.nl.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie