Naar inhoud

De klant bepaalt in de maakindustrie

In 2015 bevatten steeds meer producten embedded-technologieën die systemen slimmer maken. Dit heeft ervoor gezorgd dat er nieuwe innovatieve producten en diensten zijn ontwikkeld die gebruikmaken van sensoren en algoritmes. Daarnaast zijn traditionele toeleveringsketens op de schop gegaan door nieuwe mogelijkheden binnen het kanaal. Maar de grootste verandering was misschien wel de toenemende behoefte van klanten aan personalisatie. Niet alleen bij producten en diensten, maar ook bij aankoop- en productervaring.

Sociaal, mobiel, analyse en cloud

Aan de vooravond van het nieuwe jaar, is het een goed gebruik de verwachtingen te schetsen. Wat heeft 2016 voor de maakindustrie in petto? Cognizant noemt drie trends. Prasad Satyavolu, head of innovation, manufacturing & logistics bij de IT-dienstverlener: “Deze trends bieden organisaties de mogelijkheid om zichzelf opnieuw uit te vinden en competitief te blijven door efficiënter zaken te doen. Fabrikanten moeten sociale, mobiele, analyse en cloud-technologieën (SMAC) inzetten om operationele processen te verbeteren, flexibel en innovatief te zijn en de klant centraal te stellen.”

1. Consument staat centraal

Het gedrag van consumenten verandert. Niet alleen wordt kleding en elektronica online gekocht, ook het aankoopproces van een auto begint vaak online. Voorheen spraken mensen die een auto wilden kopen eerst met autodealers alvorens ze een beslissing namen. Tegenwoordig zoeken consumenten online naar achtergrondinformatie voordat ze naar een dealer gaan. Autodealers zijn zich al langer bewust van deze trend en werken samen met autofabrikanten om hierop in te spelen. Sommige autofabrikanten hebben creatief gebruik gemaakt van augmented reality om virtuele dealers voor potentiële kopers op te zetten. Op deze manier kunnen consumenten de auto ervaren voor de aankoop. Verder veranderen door de enorme groei in het gebruik van mobiele apparaten door consumenten de verwachtingen van klanten in business-to-business-omgevingen ook: de gebruiker bepaalt. Dit betekent dat traditionele B2B-fabrikanten steeds vaker een business-to-consumer-aanpak hanteren voor B2B-klanten.

2. Connected cars en infotainment

Onderzoek door McKinsey laat zien dat het aantal connected cars, auto’s die zijn verbonden met internet, toeneemt en de wereldwijde markt voor verbonden componenten en diensten 170 miljard euro bedraagt in 2020. Voor velen wordt de auto een verlengstuk van de woning. Dit komt doordat digitale, sociale en mobiele technologieën kunnen worden geïntegreerd in het voertuig. Ook komend jaar willen autofabrikanten gebruikmaken van de mogelijkheden van de connected car. Dit kan door bijvoorbeeld de demografische gegevens en karakteristieken van bestuurders te analyseren om gepersonaliseerde functies in de auto aan te bieden, zoals extra veiligheidsfuncties.

3. Robots en automatisering

Automatisering heeft zijn intrede gedaan in verschillende industriële sectoren. Van het bank- en verzekeringswezen tot de gezondheidszorg en productie. Recent onderzoek van Cognizant wijst uit dat ongeveer 50 procent van de respondenten verwacht dat automatisering ervoor zorgt dat processen de komende jaren verbeteren. Autofabrikanten maken steeds meer gebruik van geautomatiseerde processen op verschillende manieren. Zo zetten ze bijvoorbeeld Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in die de zelfrijdende auto mogelijk maken. Zelfrijdende vrachtwagens kunnen de bestuurder tijdens lange ritten een rustmoment bieden. Gebruik van deze technologie neemt in 2016 verder toe. Daarnaast is vehicle-to-vehicle-communicatie een technologie die steeds meer wordt ingezet. In het geval van bijvoorbeeld een verkeersongeval kunnen auto’s met elkaar informatie delen en stelt het navigatiesysteem een omweg voor. Maar ook het gebruik van autonome drones neemt toe. Deze worden steeds meer ingezet om auto- en spoorwegen te inspecteren of voor het beheer van voorraad.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie