Naar inhoud

De klant staat zeker niet op één bij de financieel directeur

De digitale transformatie leidt ongetwijfeld tot veel minder banen op de arbeidsmarkt. Dat is de opvatting van ruim de helft van de chief financial officers in Nederland (56%). Toch staat dit onderwerp bij de meeste CFO’s (62%) pas een jaar of korter op de agenda. De voornaamste reden voor de Nederlandse financieel directeuren om te starten met de digitale transformatie is opvallend. De helft van hen noemt namelijk het verlagen van de kosten als hoofdreden (51%).

Het uiteindelijk verbeteren van de klantbeleving wordt het minst vaak genoemd als reden om te starten met de digitale transformatie (32%). Ruim een kwart van de CFO’s (28%) geeft aan dat de eigen afdeling het verst is met de digitale transformatie. Alleen de IT-afdeling is verder, aldus ruim een derde van de CFO’s (37%). Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 300 finance professionals in Nederland van FinTech-onderneming Onguard. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘FinTech Barometer 2019’.

Gebruik FinTech voor digitale transformatie

De financiële wereld is wakker geschud door de komst van talloze disruptieve FinTech-bedrijven die de digitale transformatie ademen. Ruim drie kwart van de CFO’s (77%) geeft ook aan al samen te werken met een innovatieve FinTech-start-up of zelf volop bezig te zijn met de ontwikkeling van innovatieve financiële software. De reden om samen te werken met een FinTech-bedrijf is voor financieel directeuren met name om de facturatie makkelijker te maken, zodat er sneller wordt betaald (71%). Slechts 7 procent van hen blijft doen wat altijd is gedaan: vooral niet werken met een FinTech-start-up.

Verbetering van de customer experience

“Het is opvallend dat de digitale transformatie bij het gros van de organisaties pas een jaar of korter op de agenda staat”, stelt Bert van der Zwan vast. Hij is chief executive officer bij Onguard. “Dit verklaart echter wel waarom veel bedrijven nog niet toe zijn aan het verbeteren van de customer experience met behulp van de digitale transformatie. Om buiten te winnen, moet je als organisatie immers binnen beginnen.”

Real-time inzichten door data-analyse

“Wanneer intern alle processen op orde zijn, is het voor een organisatie tijd om naar buiten te kijken en de ervaringen van klanten naar een hoger niveau te tillen. Dankzij de digitale transformatie is het voor organisaties eenvoudig om allerlei data over klanten te verzamelen. Deze data wordt real-time verwerkt en inzichtelijk, waardoor je als organisatie nog beter kunt anticiperen op het gedrag van de klant en zelfs kunt voorspellen of een klant zijn factuur uiteindelijk betaalt. Uiteindelijk leidt dit alsnog tot een betere klantbeleving.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie