Naar inhoud

De klantenkaart brengt offline conversies duidelijk in beeld

Het bereiken van consumenten via digitale kanalen en platformen – marketeers houden zich er dagelijks mee bezig. Het inzetten van digitale tools is een kunst op zich en vergt specifieke skills. Maar misschien nog belangrijker is het begrip dat niet alles om de digitale wereld draait. Het meten van online campagnes die enkel online converteren is, hoewel soms uitdagend, iets dat iedere fatsoenlijke marketeer moet kunnen. Maar wat als een online campagne ook offline verkopen stimuleert? Hoe stel je vast of jouw inzet de juiste resultaten oplevert? Voor marketingteams is het ontzettend belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de invloed van hun digitale inspanningen op de offline verkoop. Geen wonder dat iedere marketeer worstelt met deze vraag.

De eeuwige aanname

Aan offline meetbaarheid zitten nogal wat haken en ogen. Bovenal is veelal sprake van onzekere data. Tijdens en na het uitvoeren van een marketingcampagne wordt bijvoorbeeld bekeken hoeveel mensen naar de winkel zijn gegaan en hoeveel producten uit de campagne zijn verkocht. Deze manier van meten komt neer op de eeuwige aanname. Ondanks dat 2 variabelen een bepaalde samenhang lijken te vertonen, is er geen rechtstreeks bewijs van onderliggende causaliteit. Je weet niet wie van de consumenten de advertenties daadwerkelijk onder ogen heeft gekregen en of dat vervolgens heeft geleid tot een aankoop. Scheen die dag de zon? Gingen mensen daarom de deur uit en liepen ze toevallig jouw winkel binnen? Wie het weet, mag het zeggen.

De offline meetbaarheid

Uiteraard zijn er verwoede pogingen gedaan om offline meetbaarheid tastbaar te maken. Zo zijn Google en Facebook op deze trein gesprongen. Echter, zij lopen ook vast op de eeuwige aanname. Google meet winkelbezoeken bijvoorbeeld vanaf het moment dat een consument op een AdWords-advertentie klikt. Met behulp van het global positioning system (GPS) en beschikbare WiFi-netwerken bepaalt Google de locatie van de consument. Vervolgens doet Google een aanname dat die AdWords-advertentie heeft geleid tot een winkelbezoek. Facebook doet dit op een soortgelijke manier met een eigen meetoplossing. Aardige inschattingen dus, maar niet genoeg want het zegt niets over de kassa-aankopen. Hoe maak je het resultaat van online campagnes nou echt meetbaar?

De verborgen schat

De oplossing is simpel, maar super doeltreffend: de klantenkaart. Deze bestaat al jaren. Het is echter is zoveel meer dan een plastic pasje waarmee consumenten punten sparen en korting krijgen. Zeker in het huidige digitale tijdperk is de kaart van onschatbare waarde. Denk bijvoorbeeld aan de actieve klantenkaart van de IKEA of Albert Heijn, die de online én offline conversies van één specifieke klant zichtbaar maken. Door de klantenkaart onder te brengen in een applicatie waarin je tegelijkertijd je doelgroep bereikt middels advertenties, kun je offline conversies eenvoudig koppelen aan online gedrag. Twijfel over het verband tussen winkelbezoeken, aankopen en marketingcampagnes valt hierdoor weg. Tegelijkertijd is dit een goede manier om meer data te verzamelen over de klant. Retailkenners zijn het erover eens dat de retailer van nu en straks zijn klant moet kennen. Wie is hij, wat interesseert hem, waar wil hij kopen, hoe loyaal is hij? Data vormen de enige manier om dit inzichtelijk te krijgen. Met een klantenkaart sla je dus 2 vliegen in een klap.

Van onzekerheid naar feit

Offline meetbaarheid blijft een lastig onderwerp. Maar met het invoeren van de klantenkaart en het onderbrengen van die kaart in een app zet je een stap in de goede richting. Zo breng je het meten van offline conversies van onzekerheid naar feit. Waar wacht je nog op?

Emile Muijsson is sales director Benelux bij Stocard, de app die functioneert als een mobiele portemonnee.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie