Naar inhoud

De klantgerichte rol van het bankwezen in de COVID-19-crisis

Bancaire instellingen spelen een cruciale rol in het helpen van bedrijven en particulieren om de gevolgen van de COVID-19-pandemie te beheren. Het is dan ook belangrijk dat zij zo goed mogelijk op de rails blijven en hun werk optimaal kunnen voortzetten. Ze kunnen namelijk acute maatregelen nemen om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen en de dienstverlening te behouden – ook na de pandemie.

Sommige van deze initiatieven worden ook ná COVID-19 steeds gebruikelijker. Die overleven deze crisis en worden zelfs de nieuwe norm. Bedrijven en instellingen worden nu namelijk met hun neus op de feiten gedrukt. Ze zien mogelijkheden en ontwikkelkansen die zij nu missen en willen die opbouwen voor een wereld ná het coronavirus.

Korte termijn versus lange termijn

De manieren waarop organisaties nu reageren, vallen uiteen in twee categorieën: therapeutische ingrepen gericht op de korte termijn en preventieve maatregelen gericht op de lange termijn. Onmiddellijke interventies voor de korte termijn – zoals de continue communicatie met en bescherming van medewerkers – hadden eind maart 2020 al op orde moeten zijn. Het is daarom raadzaam op dit moment te focussen op preventieve, proactieve maatregelen voor de toekomst. Dit is een opsomming van de drie belangrijkste acties.

1. Distributie van de infrastructuur

Er is een reële kans dat de huidige pandemie niet de laatste is. Het is daarom niet meer dan logisch om werkplekken te verplaatsen naar andere, schone locaties. Er moeten plannen beschikbaar zijn waarmee je snel thuiswerkplekken kunt opschalen of kleine werkplekken kunt inrichten. Terwijl thuiswerkers hun draai vinden, is het als organisatie slim te onderzoeken welke situatie – voor wie – noodzakelijk of optimaal is.

Een factor die je bijvoorbeeld mee moet nemen, is de komst van het netwerk voor de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie (5G). Een enorm snelle internetverbinding is binnenkort – waar dan ook – nog makkelijker te realiseren dan voorheen.

2. Bouw onderscheidende oplossingen

Organisaties die nu nog in nieuwe of vernieuwde software, uitgebreide analysemogelijkheden en artificial intelligence (AI) moeten investeren, zijn mogelijk al te laat. Deze oplossingen zijn uitermate geschikt om te helpen bij het creëren van een unieke gebruikerservaring, maar zijn vaak niet heel snel te implementeren – en dat terwijl die gebruikerservaring nu belangrijker is dan ooit.

Het uitbouwen van deze mogelijkheden is niet alleen belangrijk voor het overleven van de volgende wereldwijde ramp of crisis. Het is simpelweg een manier om de concurrentie – die daar óók mee bezig is – voorbij te streven. Er zijn organisaties die de omstandigheden aangrijpen om extra superieure diensten te ontwikkelen en uit te rollen. Vaak ontwikkelden zij die al eerder en daar wil je bij horen.

3. Overweeg vaste kostenstructuren

Talloze organisaties werken momenteel met lagere prijzen en zijn gevangen in een behouden modus van werk verrichten. Ze hebben namelijk vaste lasten die onafhankelijk van de markt opereren. Die rekeningen moeten betaald worden. Nu wordt zichtbaar dat bedrijven en instellingen veelal creatiever in hun uitbestedingen kunnen zijn.

Een grotere flexibiliteit in de manier waarop men zaken aanschaft of inhuurt, zorgt voor een grotere flexibiliteit in uitgaven als het noodlot toeslaat. Door te verkennen hoe je vaste lasten op verschillende manieren kunt spreiden, kun je geld besparen dat je later – opnieuw – in je organisatie en diensten kunt investeren.

Waardevolle inzichten voor de toekomst

Uiteindelijk kunnen deze maatregelen alle belanghebbenden helpen – klanten, partners en medewerkers. Technologische en operationele beslissingen vereisen een nauwkeurige focus op de behoeften van mensen. Organisaties die hierin uitblinken, doorstaan deze crisis beter en doen waardevolle inzichten en ervaringen op voor de toekomst.

Daniel Cohen is senior vice president banking, finance & securities bij zakelijk dienstverlener Cognizant.

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie