Naar inhoud

De klantvriendelijke en persoonlijke aanpak van deurwaarders

Het bespreken van financiën is voor veel mensen een taboe. Vertellen wat je verdient, is soms al een brug te ver – laat staan over de hoogte van je schulden praten. Een recent onderzoek onder 1.665 Nederlanders bevestigt dit. Hieruit blijkt dat slechts 17 procent van de Nederlanders schulden zou bespreken met zijn omgeving. Het veelvuldig in de doofpot stoppen van schulden brengt echter risico’s met zich mee, omdat mensen hierdoor vaak niet beseffen hoe groot hun probleem is. Dit is precies waarom de rol van deurwaarders meer is dan het afdwingen van betalingen. Zij hebben namelijk wél zicht op de ernst van de schulden en daarom kan hun vaak ongewenste bezoek het begin zijn van de oplossing.


Schulden uit de taboesfeer halen

Mensen met betalingsachterstanden hebben vaak geen idee hoe groot hun probleem is. Ruim de helft van de Nederlanders (54%) denkt bijvoorbeeld dat er altijd wel iets te regelen valt met een schuldeiser. Of ze zijn ervan overtuigd dat ze zelf wel een oplossing vinden voor hun betalingsachterstanden. Daar komt bij dat ze zich vaak schamen voor het hebben van schulden. Er wordt immers veelal gedacht dat dit het gevolg is van menselijke fouten. Niets is minder waar.

Schulden horen bij een gezonde economie. Denk bijvoorbeeld aan een hypotheek of een lening voor een auto. Als mensen bij betalingsachterstanden echter niet op zoek gaan naar een oplossing en er uiteindelijk niet zelf uit kunnen komen, ontstaan er probleemschulden. Dit drukt vaak een stempel op het dagelijks leven, omdat het hele financiële reilen en zeilen dan volledig in het teken staat van het aflossen van schulden. Het is dus belangrijk om het bespreken van schulden uit de taboesfeer te halen om te voorkomen dat er probleemschulden ontstaan.

De dubbelrol van de deurwaarder

Doordat mensen schulden liever niet bespreken met hun omgeving, zijn deurwaarders vaak de eerste met wie ze hardop over hun betalingsachterstanden praten. Ze beseffen vaak pas hoe groot hun probleem is als er een deurwaarder op de stoep staat die hen confronteert met de hoogte van hun schulden. Mensen hebben soms ook echt geen idee, omdat ze hun administratie bijvoorbeeld niet op orde hebben. Ruim een kwart van de Nederlanders (28%) houdt zelfs helemaal geen administratie bij.

Als een deurwaarder langskomt, is dit in de eerste plaats uiteraard om een betaling af te dwingen. Toch is een bezoek van de deurwaarder vaak ook het begin van de oplossing, omdat hij schuldenaren motiveert om actie te ondernemen en zo nodig hulp te zoeken. Hij kan iemand bijvoorbeeld doorverwijzen naar vrijwilligersinstanties om de administratie op orde brengen. Of hij brengt iemand in contact met een schuldhulpverlener die helpt om betalingsregelingen te treffen. Want ondanks dat het een reëel uitgangspunt is dat schulden betaald moeten worden, is geen enkele deurwaarder erop uit om iemand hierdoor in de problemen te brengen.

Laagdrempelig en persoonlijk

Om ervoor te zorgen dat mensen na het bezoek van een deurwaarder ook daadwerkelijk aan de bel trekken, is het belangrijk dat dit hen zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. Daarom is het voor incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties van belang dat ze laagdrempelig en open zijn – bijvoorbeeld door de deur letterlijk open te zetten of door verschillende contactmogelijkheden aan te bieden. Daarom bieden wij bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om contact op te nemen via WhatsApp.

Vooral jongeren maken hier graag gebruik van. Voor veel mensen is de drempel dan namelijk veel lager om contact op te nemen en na een kort gesprek is het ijs vaak al snel gebroken. Daarnaast is het ook goed om contact met schuldenaren zo persoonlijk mogelijk te maken. Iedere situatie is anders en vraagt om een passende oplossing. Door zoveel mogelijk drempels weg te nemen voor mensen met schulden, ontstaat er wederzijds vertrouwen en kunnen er passende oplossingen gevonden worden.

Het onderzoeksrapport ‘De persoonlijke financiën van Nederland: Een onderzoek naar betalen, contact met incassobureaus en deurwaarders en probleemschulden’ kun je downloaden op de website van Flanderijn.

Michel van Leeuwen is directeur en gerechtsdeurwaarder bij incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie