Naar inhoud

De kledingwinkel houdt zijn bestaansrecht in de winkelstraat

Het aantal mensen dat online aankopen doet, blijft stijgen. Ook voor de komende jaren wordt verwacht dat deze groei aanhoudt. Op dit moment zegt 11 procent van de Nederlanders kleding en schoenen alleen nog maar online te kopen. Voor boeken en speelgoed ligt dit zelfs op 33 procent. Toch blijven fysieke winkels belangrijk voor de consument. Zo bestaat een grote groep consumenten die niet snel online kleding koopt.

Bestaansrecht fysieke kledingwinkel

Want bijna de helft van de mensen die nooit online kleding kopen, zegt dit in de toekomst ook niet te gaan doen. Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder 344 Nederlanders van strategie- en marketingconsultancybureau Simon-Kucher & Partners. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Omnichannel market study – clothing & groceries insights in The Netherlands’. In het rapport worden de triggers om wel of niet online te shoppen in kaart gebracht.

Redenen voor offline winkelen voor kleding

Het zien en passen van kleding

Vooral het kunnen zien en passen van kleding zijn redenen waarom mensen geen online kleren kopen. “Mensen die veel online shoppen, gaan ook nog graag de straat op om te winkelen. Het kunnen bekijken en passen van kleding en schoenen zijn de belangrijkste redenen om naar een fysieke winkel te gaan.”, zegt Jos Eeland, senior director bij Simon-Kucher & Partners.

Het gratis leveren en retourneren

Opvallend is dat van de consumenten die op dit moment alleen in fysieke winkels kleding koopt (45%), iets minder dan de helft (44%) nooit overweegt in de toekomst die aankopen wel online te doen. Vooral financiële stimulansen zetten consumenten aan tot het online kopen van kleding en schoenen. Het gratis leveren van de bestelling wordt hierbij als belangrijkste trigger genoemd (42%), gevolgd door gratis retourneren (35%).

De expertise van winkelmedewerkers

Consumenten met hoge inkomens geven aan waarde te hechten aan de expertise en assistentie die medewerkers in fysieke kledingwinkels bieden. Deze groep shopt echter ook vaker bij online-only winkels als Zalando en wehkamp (61%) dan mensen met lage inkomens (43%). Daarnaast geven mensen met een hoog inkomen vaker aan online te shoppen omdat ze hiermee tijd besparen en omdat ze zo buiten openingstijden kunnen winkelen.

De rol van de kledingwinkel verandert

“Ondanks dat het aantal consumenten dat online shopt groeit, zijn fysieke winkels nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Consumenten blijven waarde hechten aan de ervaring van het winkelen in fysieke winkels. De rol van de winkel is wel aan het veranderen door de sterke groei van het online kanaal”, stelt Eeland. “En het is belangrijk voor winkels om hier op in te spelen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je aanvragen op de website van Simon-Kucher & Partners.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie