Naar inhoud

De kritische factoren in de verbetering van B2B-communicatie

Wereldwijd zijn de feestdagen in december voor fabrikanten, verladers, retailers en distributeurs het ultieme moment waarop productieniveaus, spoedorders en snelle distributie samenkomen. Maar juist de periode na dit piekseizoen is een belangrijk moment om de samenwerking en de vele interacties tussen handelspartners te evalueren. In dat traject kun je 3 kritische factoren onderscheiden voor het optimaliseren van de communicatie in business-to-business.

Hoewel sommige bedrijven er juist uitspringen met de productie en distributie van hun producten of diensten, zie je dikwijls dat elektronische communicatie tussen bedrijven foutgevoelig en arbeidsintensief kan zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het procure-to-pay-proces. Er is enorm veel overhead nodig om de hele ordercyclus te beheren vanaf de orderbevestiging, via de verzending van bestellingen, naar de ontvangstbevestiging, tot de facturatie. Inefficiency op ieder punt in de keten wordt verder versterkt naarmate het aantal orders in het piekseizoen toeneemt. Een kleine fout aan het begin is een multiplier verderop in de supply chain.

Gezien het aantal partijen in een standaardtoeleveringsketen, is de manier waarop een onderneming communiceert met haar handelspartners cruciaal voor succes. Informatiestromen verlopen tussen fabrikanten, leveranciers, douane-expediteurs, logistieke dienstverleners, havens en distributiecentra. Elk kwetsbaar punt van connectiviteit, iedere fout of elk niet-geautomatiseerd bedrijfsproces kan complexiteit toevoegen en maakt het moeilijk om te zien waar iets mis gaat.

Succesvolle leveranciersrelaties

Door de enorm druk op productie en operatie neemt de behoefte toe aan systemen die de communicatie tussen alle verschillende partijen stroomlijnen. De supply chain van vandaag heeft oplossingen nodig die zorgen voor:

  • Digitale verbindingen met leveranciers – Gezien de hoge kosten van een handmatige bestelling, volgens het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner zo’n 100 euro, is het van cruciaal belang om zoveel mogelijk handmatige interacties om te zetten in elektronische berichten om kosten te drukken.
  • Het meten van supply chain-prestaties – De prestaties van een handelspartner kunnen gemeten worden met key performance indicators, zoals bijvoorbeeld de mate van het op tijd leveren van een bestelling of de doorlooptijd van een order. Deze informatie is essentieel om prestaties te kunnen meten en om de supply chain als geheel te kunnen verbeteren.
  • Samenwerken met leveranciers, logistieke dienstverleners en retailers – Het aantal partners in de gehele value chain groeit. Door één versie van de waarheid te creëren, kun je niet alleen de goederenstroom versnellen, maar ook de ordercyclustijd verkorten, de voorraad beter aanvullen en het nee-verkopen voorkomen. Bovendien zorgt digitale communicatie voor een betere zichtbaarheid van de inkooporders, vanaf de eerste bestelling tot verzending, inklaring en levering.

Hoe nu verder?

Nu de storm van de orders is geluwd, is het tijd om terug te kijken. Een kritische terugblik en grondige evaluatie helpen om de pijnpunten in de B2B-communicatie bloot te leggen en te verbeteren.

Diverse B2B-communicatieoplossingen kunnen een betere samenwerking tussen bedrijven mogelijk maken in het order-to-pay-proces en verder. Dit kan een kritisch concurrentievoordeel voor, tijdens en na een hoogseizoen bieden.

Het integratie- en applicatieplatform verbindt handelspartners met een ecosysteem van klanten, leveranciers, retailers en logistieke dienstverleners, ongeacht de IT-mogelijkheden, communicatieomgeving, datastandaarden of unieke bedrijfsprocessen.

Door gegevens tussen bedrijven op een naadloze en gedigitaliseerde manier te delen, zijn bedrijven beter voorbereid. En niet alleen om de uitdagingen in het piekseizoen aan te kunnen, maar ook om de rest van het jaar te kunnen profiteren.

Fred van der Heide is vice president product strategy bij IT-dienstverlener Descartes.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie