Naar inhoud

De kunst van de digitale klantbeleving in het Rijks Museum

Als op 13 april 2013 na tien jaar lang verbouwen, renoveren en restaureren het Rijks Museum eindelijk weer de deuren opent, heeft het niet alleen een spatie in de naam gekregen. Het museum heeft een ware metamorfose ondergaan. De toeristische trekpleister heeft dan ook de intentie hét museum van Nederland te worden en wil musea van het stoffige imago afhelpen. Dat gebeurt met een sterke focus op digital marketing.

Positionering herzien

Dat marketing geen kunstje is, liet Linda Volkers zien met haar insights-presentatie over ons nationale museum tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Zij is sinds de heropening marketingmanager bij het Rijks Museum. Door in de positionering de focus te leggen op de echte beleving van de bezoeker met de slogan ‘Wij zijn van iedereen’ werd beoogd het museum laagdrempeliger te maken dan voorheen het geval was.

Natuurlijk, er kwamen en komen voldoende mensen over de vloer in het monumentale Amsterdamse pand. Maar wat betekent het Rijks Museum voor de ‘gewone’ Nederlander? Wat doet de bezoeker er thuis nog mee? Zorgt de ongetwijfeld mooie herinnering voor spraakmakende ervaringen, terug in hun eigen sociale omgeving? Dat zijn de thema’s waar Linda Volkers en haar medewerkers zich mee bezighouden.

Linda Volkers tijdens ‘Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day’

Concreet maken en activeren

Na de herziening van de positionering is een start gemaakt met de concretisering van de ideeën en de activering van het publiek. Dit is gedaan door behalve de 7.000 kunststukken die in Amsterdam aan de muren hangen, ook de rest van de collectie die is opgeslagen in depots te digitaliseren. In totaal gaat het om één miljoen grote en kleine werken die digitaal vastgelegd worden. Dat gebeurt in high dynamic range (HDR), zodat de gewone man of vrouw er wat mee kan.

Die werken heeft het museum geplaatst op de Rijks Studio, inmiddels al zo’n 300.000 stuks. Daarmee staat het begin van wat een toegankelijk, laagdrempelig product moet worden. En de consumensen zijn er fors mee aan de slag. Elk item is ondertussen gemiddeld 10 keer gedownload, waarmee de teller tot nu toe staat op 3 miljoen downloads.

En daar bleef het niet bij, want niet iedereen wil wat downloaden. Het Rijks Museum activeerde mensen in hun eigen beleving, in hun eigen sociale netwerk. Dat zorgde er voor dat zij op andere momenten, thuis of elders, de kunst mee gingen maken. Zoals de kinderen die hun eigen reis in het gebouw op video vastlegden, de singer-songwriter die aandacht kreeg in een fototentoonstelling en de jonge YouTube-vloggers die in hun eigen beleving het museum bezochten en dat via Snapchat naar buiten brachten.

Onduidelijkheid opbrengsten

Maar marketing is behalve prachtige activeringen, ook kijken wat het nou op heeft geleverd. En dat viel me wat tegen, ik had daar veel meer (gemeten) waarden verwacht. Wat er uit kwam, is dat er voor € 300.000,- aan mediawaarde via onder andere RTL en Radio 538 is gemeten. Maar waarom maakte Linda Volkers in haar presentatie niet concreet wat al deze activiteiten aan sales of omzet heeft opgeleverd?

Al die inspanningen opgeteld moeten toch ‘door-meetbaar’ zijn als je de klantreis en funnel zo verdomde goed op de kaart hebt en iedereen er zo enthousiast in meewerkt? Om eerlijk te zijn, we weten dat Linda Volkers haar mannetje staat – en ze staat zeker niet alleen in deze discussie. Het bleef nu bij een lauwe constatering: “We denken dat er meer bezoekers door zijn gekomen.” Hiermee stelt marketing zich vaak zo kwetsbaar op in de discussie over kosten versus rendement. Als dat kunstje tot kunst verheven kan worden, borgt Linda Volkers haar discussies op C-level.

De auteur is mediastrateeg en eigenaar van het bureau Opmaat media consultancy.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie