Naar inhoud

De kunst van de klantgerichte storytelling bij Walt Disney

Memorabele verhalen vormen bij uitstek de basis voor de ultieme klantbeleving. Hét voorbeeld van de inzet van storytelling is natuurlijk Walt Disney, die met zijn onderneming een enorm stempel heeft gedrukt op de amusementsindustrie. Met beeldende verhalen rondom personages als Mickey Mouse wordt het publiek in vervoering gebracht. Dit gebeurt onder meer via films, stripboeken en themaparken. En waar de eerste producties bijna een eeuw geleden met een potlood zijn ingekleurd, worden tegenwoordig de nieuwste technologieën gebruikt.

Storytelling

De medewerkers van The Walt Disney Studios zijn al bijna 100 jaar in staat het publiek mee te nemen naar nieuwe en adembenemende werelden met baanbrekende technologieën en een vleugje elfenstof. Die beleving verloopt in de loop der jaren van de eerste handgetekende tekenfilm ‘Steamboat Willie’ naar de live-action-avonturenfilm ‘The Jungle Book’ en de interactieve ‘Coco VR’.

Technologie

“Met films als ‘The Jungle Book’ en de volgende jaar te verschijnen ‘The Lion King’ hebben we uit eerste hand ervaren welke rol technologie kan spelen in de ondersteuning van storytelling. Op nieuwe en krachtige manieren.” Dat zegt Sean Bailey, president van The Walt Disney Studios Motion Picture Production en executive sponsor van StudioLAB.

Innovatie

Om het gedachtegoed van de innovatieve verhalen voort te zetten, is The Walt Disney Studios StudioLAB geopend. Dit is een gloednieuwe technische hub die zich richt op het bevorderen van de kunst van storytelling met geavanceerde hulpmiddelen en methoden. “StudioLAB heeft alles in zich om onze verhalenvertellers nieuwe superkrachten te geven”, stelt Benjamin Havey, vice president van de Technology Innovation Group bij The Walt Disney Studios.

Kwaliteit

Al vele jaren staan The Walt Disney Studios bekend om het maken van hoogwaardige verhalen. Nu hebben creatieve amusementsontwikkelaars en productie-entiteiten echter de ruimte om nieuwe manieren te vinden om hun verhalen te optimaliseren. Om het laboratorium tot leven te brengen, is de samenwerking gezocht met de voorlopers in Silicon Valley. Accenture Interactive, Cisco en Hewlett Packard Enterprise (HPE) hebben zich inmiddels aangesloten als inaugurele innovatiepartners.

Eerbetoon

Gelegen in het beroemde oude animatiegebouw in het hart van het studiocomplex is deze gloednieuwe faciliteit zowel hypermodern als een eerbetoon aan het verleden. Zo vinden we op de 3.500 vierkante meter eigentijds meubilair met een knipoog naar meubels uit het midden van de vorige eeuw. Op deze manier wordt eens saluut gebracht aan het oorspronkelijke kantoor van Walt Disney.

Beleving

Deze nieuwe creatieve ruimte stelt de filmmakers van Disney's filmstudio's – Disney Live Action, Walt Disney Animation Studios, Pixar Animation Studios, Marvel Studios en Lucasfilm – in staat om gemakkelijker met elkaar samen te werken. Ook kunnen zij nieuwe technologieën ontdekken en de nieuwste projecten, content, tools en apparaten ervaren van de partners en andere partijen. StudioLAB biedt exclusieve ervaringen met virtual reality, artificial intelligence en mixed reality.

Interactief

Een van de eerste innovaties die het laboratorium heeft opgeleverd, is ‘Coco VR’. Deze productie heeft in 2018 een nominatie ontvangen voor de Emmy Award voor het beste interactieve programma. Voor deze productie heeft het StudioLAB-team samengewerkt met creatieve ontwikkelaars van Pixar. Het team heeft een essentiële rol gespeeld bij het produceren van Pixar's allereerste VR-ervaring ooit.

Vernieuwing

“Met StudioLab hebben we beoogd een plek te creëren waar onze filmmakers en creatieve ontwikkelaars zich kunnen bezighouden met praktische experimenten en onderzoek naar technologieën van de volgende generatie. Op deze manier willen we de kunst van storytelling op een inspirerende manier vernieuwen”, aldus Jamie Voris, chief technology officer van The Walt Disney Studios en executive sponsor van StudioLAB.

Expertise

Accenture Interactive, Cisco en HPE brengen elk hun unieke expertise en technologieën naar StudioLAB. Dit helpt de innovatiepartners om nieuwe en gemakkelijk aanpasbare technologieën te ontwikkelen om beter te voldoen aan de behoeften van de creatieve gemeenschap. Met deze insteek wordt de bedrijfswaarde voor alle betrokken partijen verhoogd.

Tijdens 'Customer Experience in 1 Day' spreekt Sydney Brouwer via een live verbinding met Lee Cockerell, voormalig executive vice president van Walt Disney World Resort, over het creëren van magie in een organisatie. Het optimaliseren van de klantbeleving is het centrale thema op deze dag. Dit evenement vindt plaats op donderdag 27 september 2018 in Spant! in Bussum. Op de tiende editie van dit event kom je alles te weten over de veranderende klantbehoeften, het effectieve gebruik van klantgegevens, de nieuwste digitale technologieën en hoe je een echte relatie met jouw klant creëert. Naast Sydney Brouwer en Lee Cockerell verzorgen ook Jarno Duursma en Morgan Thomas die dag inspirerende keynotes. Bovendien worden uiteenlopende praktijkcases uit zowel business-to-consumer als business-to-business gepresenteerd. Bezoekers ontvangen ook een exemplaar van het boek 'Klantgericht leiderschap – 8 principes voor een klantgerichte cultuur' van Sydney Brouwer.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie