Naar inhoud

De lessen in klantbeleving van Amazon Prime Day voor retail

Maandag 16 juli 2018 heeft de Nederlandse retailsector in zijn geschiedenisboeken vastgelegd. Want die dag heeft ‘Amazon Prime Day’ ook Nederland bereikt. Leden van het loyaliteitsprogramma van de e-commerce-reus krijgen op die speciale dag de gelegenheid tussen miljoenen artikelen te snuffelen naar de beste koopjes. De onderneming van Jeff Bezos boekt met dit aanbiedingen-event grote successen. Maar wat kunnen retailers in Nederland hier nu van leren?

Kijk deze drie kunstjes van Amazon af als jij de klant ook een next-level omnichannel-ervaring wil bieden.

#1. Maak de customer experience persoonlijk en voordelig

Dankzij de nieuwste technologieën is het gemakkelijk om klantdata te verzamelen en te analyseren. Dit biedt de mogelijkheid tot persoonlijke klantinteracties. Zo spaar je met een lidmaatschap van Amazon Prime punten bij iedere aankoop. Met deze punten kan er gespaard worden voor gratis producten. Ook geeft dit lidmaatschap toegang tot snellere en vaak gratis bezorging en natuurlijk tot de jaarlijkse koopjesjacht: Amazon Prime Day. Veel winkels in Nederland maken al gebruik van klantkaarten, maar kunnen deze nog optimaliseren. Zet deze kaarten optimaal in, door bijvoorbeeld gepersonaliseerde kortingen te bieden op producten waar de klanten interesse in hebben en hen gratis verzending te bieden. Of geef ze voorrang in de sale. Wanneer kunnen we bijvoorbeeld de eerste ‘wehkamp loyalty day’ verwachten?

#2. Verzeker een unieke ervaring

Amazon geeft klanten altijd een unieke ervaring. Zo houdt het bedrijf het weekend voor Prime Day ieder jaar 'Unboxing Prime Day'. Op deze dag worden op verschillende locaties dozen van Amazon feestelijk geopend. Deze dozen laten zien welke voordelen er zijn aan het Prime-lidmaatschap. Zo creëert de e-commerce-gigant zelfs buiten zijn winkels een bijzondere ervaring. Hier kunnen we in Nederland ook gebruik van maken. Bied bijvoorbeeld online en live lessen aan die aansluiten bij jouw winkel of maak gebruik van pop-up-stores of festivals. Gebruik ieder moment om jouw winkel onder de aandacht te brengen op een unieke manier. En als je dan toch een goed loyaliteitsprogramma opzet, geef dat en zijn voordelen dan ook een goed platform.

#3. Ga verder dan traditionele businessmodellen

Voor een omnichannel-ervaring moet je de online wereld en de offline wereld verenigen. Zo kun je in de boekenwinkels van Amazon de online reviews bekijken van het boek dat je mogelijk wil kopen. Stap uit de strikte verdeling tussen offline en online en creëer zo meerwaarde voor de klant. Amazon kocht bijvoorbeeld de supermarktketen Whole Food en implementeerde de producten van dat bedrijf meteen in Amazon Prime Day. Hiermee krijgen gebruikers van Amazon Prime korting in de filialen van Whole Food tijdens Prime Day en genieten ze daarbuiten ook van standaard 10 procent korting. De scheidslijn tussen offline en online is hierbij nog maar flinterdun. Daarnaast kan het lonen om bijzondere producten aan te schaffen of het assortiment uit te breiden met verschillende soorten producten. Amazon verkoopt alles: van boeken tot kleding en van voedsel tot gameconsoles.

Maak gebruik van deze tips om als retailer succesvol te blijven. Amazon biedt unieke mogelijkheden aan klanten en vooral aan loyale klanten. Tijd voor de Nederlandse retailers om op dat platform het kunstje af te kijken. Zet de klanten dus centraal in het bedrijf, zodat ze bij geen andere winkel willen shoppen.

Meer weten over de customer experience? Kom dan naar 'SAP Customer Experience Live' op 10 en 11 oktober 2018.

De auteur is vice president & head of marketing EMEA & MEE bij IT-dienstverlener SAP Customer Experience.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie